Ruth & Alex
Meike Berkhout
Meike Berkhout

Ruth & Alex vertelt het verhaal van een getrouwd stel,dat na 40 jaar besluit te verhuizen. Een keuze die hun vertrouwde leven op de kop gooit. Mede dankzij het verschil tussen Ruth, Alex en hun nichtje Lily, kent de film hier en daar de broodnodige komische noot. Hoewel de film niet echt de diepte in gaat, zijn Diane Keaton en Morgan Freeman als Ruth en Alex geloofwaardig als getrouwd stel en dat zorgt voor een vermakelijke film.

Ruth & Alex is een verfilming van het boek Heroic Measures door Jill Ciment en draait om een getrouwd stel dat na meer dan veertig jaar het besluit heeft genomen om te verhuizen. Centraal in dit verhaal staan kunstenaar Alex en de (inmiddels gepensioneerde) lerares Ruth, personages waarvoor regisseur Richard Loncraine (bekend van films als Wimbledon en Richard III) een geweldige cast heeft weten te strikken. Namelijk twee Oscarwinnaars: Morgen Freeman voor de rol van Alex en Diane Keaton als zijn vrouw Ruth. Vanwege hun besluit om te gaan verhuizen, wordt hun makelaars-nichtje Lily (Cynthia Nixon, beter bekend als Miranda Hobbes uit de serie Sex and the City) ingeschakeld om te helpen met de verkoop. Lily heeft Ruth en Alex namelijk verteld dat ze het appartement voor wel een miljoen dollar zouden kunnen verkopen. En zeg nou zelf (probeer de volgende zin met Morgan Freemans stem te horen), wie slaat er nou een miljoen dollar af?

ruth_amp_alex_47042763_st_2_s-high_3

Maar wanneer een vermeende terrorist New York City in zijn greep houdt, is dit bepalend voor de huizenmarkt en komt er meer druk te staan op de verhuizing. Tijdens hun open huis wordt duidelijk hoe chaotisch de huizenmarkt is, waarbij serieuze (zoals een stel met matchende truien en een psychotherapeut) en minder serieuze kandidaten (bijvoorbeeld een mevrouw die elk open huis afgaat, om hierover een boek te schrijven) elkaar afwisselen. Wanneer Ruth en Alex zelf ook op huizenjacht gaan, komen steeds meer twijfels om de hoek kijken. Is het wel een goeie beslissing om te verhuizen?

Mede dankzij Nixon als nicht Lily, die met deze rol terug lijkt te zijn als de chaotische en gedreven Miranda uit Sex and the City, krijgt de film weer wat vaart. Want ook al zijn Freeman en Keaton een leuk stel, dat neemt niet weg dat het verhaal wel heel kalm verder kabbelt. En dat maakt het plot soms zeer voorspelbaar.

Ruth-Alex-Web

Het verhaal wordt wat meer vorm gegeven door middel van flashbacks. Zo is te zien hoe Ruth en Alex hun leven de afgelopen 40 jaar samen hebben gedeeld, met de mooie momenten zoals Alex’ succesvolle kunstexpositie. Ook laten ze minder mooie momenten zien, bijvoorbeeld wanneer Ruth onvruchtbaar blijkt te zijn maar toch ontzettend graag een kindje zou willen. Dit geeft de personages meer diepgang en maakt het verhaal geloofwaardiger. Wanneer de verhaallijn van de vermeende terroristische aanslag gaandeweg een steeds grotere invloed op het verhaal krijgt, geeft dat regisseur Loncraine de mogelijkheid met zo’n belangrijk maatschappelijk punt als terrorisme het verhaal wat spanning mee te geven. Dat Loncraine deze kans laat liggen is begrijpelijk, aangezien dat niet in lijn zou zijn met het lieflijke en rustige verhaal van Ruth & Alex.

Ruth & Alex is een prima film om naar te kijken, maar neigt stiekem toch naar een zoetsappig liefdesverhaal waarin een stel, na ruim 40 jaar getrouwd te zijn, elkaar nog altijd evenveel liefde betoont als in het begin van hun relatie. Verder gebeurt er in de film vrij weinig en kabbelt het verhaal net iets te rustig door. En hoewel de film toch een aantal interessante punten aanstipt, zoals terrorisme en generatieverschillen, gaat Ruth & Alex daar (helaas) niet verder op in en dat is, met twee geweldige acteurs als Diana Keaton en Morgan Freeman, toch een gemiste kans. Maar de overtuiging waarmee zij acteren, maakt wel veel goed.