Doorgaan naar artikel
Filmreisgids: Zweden in 5 Films
Rick Hoving
Rick Hoving
Profiel

Wie op vakantie gaat en wat meer te weten wil komen over zijn bestemming kan natuurlijk de reisgids erbij pakken. Ook films kijken die uit het land komen waar je naar toegaat helpen je te leren over de cultuur, omgeving en gewoontes. Vandaar deze rubriek, met deze keer als land: Zweden.

Zweden is bekend voor het maken van hoogstaande films en zijn filmindustrie is van alle Scandinavische landen het meest geroemd en bekend. De Zweedse films lijken veel op de films uit Noorwegen en Denemarken in dat ze wat langzamer zijn dan hun tegenhangers uit Hollywood. De meest bekende regisseur afkomstig uit Zweden is Ingmar Bergman. Hij heeft na de oorlog films gemaakt die een groot Internationale publiek aansprak. De periode na de oorlog is, mede dankzij Bergman, de belangrijkste periode geweest in de Zweedse filmgeschiedenis. Momenteel zijn de grote filmproducties in Zweden vooral gebaseerd op boeken uit het eigen land.

Låt den rätte komma in (Alfredson, 2008)
Wie een kind van VPRO-ouders is zal talloze Zweedse jeugdfilms hebben moeten kijken. Let The Right One In is een combinatie tussen voorgenoemde en vampierfilms. In een besneeuwde buitenwijk van Stockholm woont een gepest jongetje dat bevriend raakt met een meisje. Dit meisje blijkt al honderden jaren door het leven te gaan als vampier. De aandoenlijkheid, gruwelijkheid en een prachtig weergegeven relatie tussen de twee hoofdpersonen zorgen voor een film die makkelijk terecht kan komen op je favorietenlijstje.

Fucking Åmål (Moodysson, 1998)
Twee meisjes worden verliefd op elkaar in een dorpje en moeten met de gevolgen van hun relatie omgaan. Zoals ook in de Noorse Turn Me On, Dammit! zijn het voor de verandering in deze coming-of-age film eens geen jongens die volwassenheid en verantwoordelijkheid ontdekken, maar juist meisjes. De film was mateloos populair in Zweden. In het buitenland is de film beter bekend onder de naam Show Me Love, aangezien Amerikaanse preutsheid er voor zorgde dat de titel met het f-woord niet geaccepteerd werd in de Verenigde Staten.

En kärlekshistoria (Andersson, 1970)
De eerste film van Andersson bleek al snel een groot succes in Zweden en heeft meerdere Internationale prijzen gewonnen. A Swedish Love Story is een zeer langzame film en dit vraagt veel geduld van de kijker. De film gaat over een jongen die verliefd wordt op een meisje en ook niet over meer dan dat. Er zijn echter weinig films waarin de eerste liefde tussen tieners zo oprecht en waarheidsgetrouw wordt neergezet als in deze film. Bijtijds is het een saaie film, maar het laat wel Zweden op zijn allermooist zien.

Det sjunde inseglet (Bergman, 1957)
The Seventh Seal is de grote doorbraak van Bergman geweest. Een gedesillusioneerde ridder keert terug van de kruistochten naar een door de pest verwoest Zweden. De ridder speelt daar een potje schaak met Magere Hein. Een film gevuld met absurde en symbolische beelden, die vaak door andere regisseurs na gedaan zijn. Vragen over het leven, de dood, het bestaan en God vormen de leidraad voor deze film. Als dit te zwaar klinkt is er ook enigszins lichter werk van Bergman dat zeker het kijken waard is.

Sånger från andra våningen (Andersson, 2000)
Deze film betekende de terugkeer van Andersson naar film. Zweedse regisseurs lijken de unieke mogelijkheden van het medium film goed te begrijpen. Het verhaal in de film komt over als een gedicht vertaalt naar film; visueel is het eveneens zeer poëtisch. Het plot, de acteurs en de beelden van Songs from the Second Floor zijn vaak nagenoeg onnavolgbaar. Een andere bijkomstigheid is dat het daarom geen popcornfilm is, maar wie er de tijd voor neemt zal een unieke filmervaring beleven.