Plantronics Gamecom P80
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Een goede en betaalbare draadloze headset vinden lijkt een lastige opgave te zijn, maar het is Plantronics gelukt. Met de Gamecom P80 heeft het bedrijf een headset op de markt gebracht waaraan gamers een goede draadloze geluidservaring kunnen beleven zonder diep in de buidel te hoeven tasten.

In een eerdere review bespraken we een andere PS4-headset van Plantronics, dit keer is het de beurt aan de Plantronics Gamecom P80. Het grootste verschil is dat dit een draadloze headset is.

Bij het kopen van een headset kan gekeken worden naar een betaalbare bekabelde hoofdtelefoon óf een wat duurdere draadloze. Wanneer je een draadloze headset wil met een goede geluids- en bouwkwaliteit ben je al gauw flink wat geld kwijt. Er zijn enkele draadloze headsets in een lagere prijsklasse, maar deze zijn vaak niet al te best. De bedrukte prijs gaat vaak ten koste van het geluidskwaliteit, het materiaal, de pasvorm of in sommige gevallen slaan producenten zelfs de plank volledig mis. Bij het uitpakken van de Plantronics Gamecom P80 valt direct op dat de headset vrij compact en smal is. Desondanks is de eerste indruk goed en voelt de headset degelijk aan. De relatief kleine oorschelpen zijn groot genoeg om volledig over de oren te plaatsen en sluiten goed af rondom de oren.

plantronics gamecom p80

De Plantronics is een draadloze headset, speciaal ontwikkeld voor de PlayStation 4. De verbinding naar de console dient gemaakt te worden met de bijgeleverde USB-stick. De headset kan tevens worden gebruikt voor de PC, waardoor meerdere platformen worden ondersteund. Het linker-oorstuk van de headset is voorzien van enkele knoppen die gebruikt kunnen worden om de draadloze functionaliteit te ondersteunen. Denk hierbij aan onder andere de volume- en een pauzeknop. Wanneer je eenmaal aan de slag bent met de headset komt het geluid verrassend goed binnen. De balans tussen de tonen zijn prima en het geluid klinkt helder. De lage tonen zijn niet overdreven aanwezig en geluiden worden vrijwel niet vervormt. Gezien het formaat en het model van de headset wordt er behoorlijk wat volume geproduceerd. Hiermee lijkt het totaalplaatje toch haalbaar te zijn om voor een relatief goedkope prijs (ongeveer 80,- euro) een draadloze headset te produceren waarvan het geluid en bouwkwaliteit meer dan goed zijn.

plantronics gamecom p80

Het nadeel van een draadloze headset (en een hoop andere draadloze producten) is dat je altijd te maken krijgt met een batterij of accu. Het is namelijk vrij irritant wanneer je headset leeg is tijdens het gamen. Desalniettemin is de accuduur van de Plantronics Gamecom P80 prima. Zo gaat de accu ruim 15 speeluren mee en is het opladen ook binnen korte tijd voltooid.