The Big Short

Een interessant en vermakelijk verhaal over de kredietcrisis dat ook voor leken goed te volgen is. Regie, montage en script zijn van topniveau en Christian Bale en Steve Carell acteren sterk. Toch is The Big Short geen film om jezelf in te verliezen.

The Big Short is nu te koop op Blu-Ray en DVD.

Toen we enkele jaren geleden in een financiële crisis belandden, was menig persoon compleet verrast. Niemand zag aankomen hoe slecht het met de banken gesteld was en welke vreemde praktijken er gaande waren. Toch waren er een paar mensen die hier wel van op de hoogte waren. The Big Short is gebaseerd op het gelijknamige boek van Michael Lewis en gaat over een groep mensen die door slim te gokken veel geld aan de kredietcrisis overhielden.

Het begint allemaal bij de aparte doch briljante Michael Burry (Christian Bale), die de crisis aan zag komen door simpelweg te kijken waar anderen hun ogen dichthielden. Burry raakt ervan overtuigd dat de huizenmarkt op instorten staat. Als fondsmanager van Scion Capital zet Burry honderden miljoenen in op zijn risicovolle voorspelling. Deutsche Bank-medewerker Jared Vennet (Ryan Gosling) krijgt hier lucht van en gaat op zoek naar andere investeerders, om zo provisie op te strijken. Hij komt uiteindelijk terecht bij het team van Mark Baum (Steve Carell), een permanent boze man die zijn oren niet kan geloven. Ondertussen lekt de prospectus van Vennet naar de jonge ondernemers Jamie Shipley (Finn Wittrock) en Charlie Geller (John Magaro), die echter wel de hulp van Ben Rickert (Brad Pitt) nodig hebben om grote transacties te mogen maken.

Nog nooit waren discussies in kantoorpanden zo interessant als in The Big Short. Regisseur Adam McKay, vooral bekend van komedies als Anchorman, toont direct zijn veelzijdigheid aan. De keuze voor onorthodoxe vertelmethodes is gedurfd en betaalt zich uit. Zo vormen het camerawerk en de montage een ritmische chaos, die op het eerste gezicht meer in een actiefilm thuis lijkt te horen. Dit zou erg kunnen storen, maar in het geval van The Big Short draagt het bij aan het gevoel van realisme en hectiek. De film maakt Wall Street net zo vermakelijk als The Wolf of Wall Street, maar dan zonder gebruik van allerlei uitbundigheid en exces.

Ondanks de indrukwekkende cast weten Christian Bale (Exodus: Gods and Kings) en Steve Carell (Foxcatcher) boven de rest uit te stijgen. Bale werd zeer verdiend genomineerd voor een Oscar en Carell weet zijn wat eentonige personage veel diepte te geven. Mark Baum lijkt alleen maar boos en verbaasd te kunnen zijn, maar Carell toont dan wel het uiterste van deze twee emoties.

De personages maken veel gebruik van vaktermen, maar toch is alles ook voor een leek goed te volgen. Dit komt vooral doordat er soms direct tegen de kijker wordt gepraat. Ook dragen een paar beroemdheden hun steentje bij, door de kijker in korte scènes van uitleg te voorzien. Hierdoor kunnen we The Big Short zien als anti-escapisme; het herinnert je continu aan de wereld om je heen en het feit dat je een film aan het kijken bent. Toch valt niet te ontkennen dat de Oscar voor beste scenario verdiend is gewonnen.