xXx: Return of Xander Cage

xXx: Return of Xander Cage doet precies wat je hoopt en verwacht met een combinatie van overdreven actie, goed stuntwerk en een diverse verzameling personages. Een aantal montagefouten en slecht gebrachte plotpunten halen het geheel wat naar beneden, maar de film is zeker een compliment waard.

xXx: Return of Xander Cage is nu verkrijgbaar als Blu-ray, 3D Blu-ray en DVD.

In 2003 verscheen de eerste xXx. De film was een succes, maar hoofdrolspeler Vin Diesel wilde niet terugkeren voor een vervolg. Hij werd uiteindelijk vervangen door Ice Cube, die de titulaire rol op zich nam in xXx: State of the Union. Nu, veertien jaar na het origineel, is Vin Diesel dan toch terug in xXx: Return of Xander Cage.

Wanneer een groep criminelen een CIA-vergadering weet te overmeesteren en een superwapen steelt, is er maar één persoon die de wereld kan redden: xXx. Xander Cage (Vin Diesel) gaat de strijd aan met Xiang (Donnie Yen) en zijn team, bestaande uit Serena (Deepika Padukone), Talon (Tony Jaa) en Hawk (Michael Bisping). Om de kansen gelijk te trekken, stelt Cage ook zijn eigen team samen en recruteert scherpschutter Adele (Ruby Rose), techneut Becky (Nina Dobrev), feestganger Nicks (Kris Wu) en de waaghals Tennyson (Rory McCann). De groep zal een aantal spectaculaire stunts moeten uithalen om het superwapen terug in handen te krijgen, maar het echte gevaar blijkt uit een andere hoek te komen.

Veel vertrouwde elementen van niet alleen de xXx-serie, maar ook de recente Fast & Furious-films komen in Return of Xander Cage voorbij. Met overdreven actie, goed stuntwerk en een diverse groep personages wordt de aandacht goed vastgehouden. Vin Diesel (Fast & Furious 7) speelt weer vooral zichzelf, maar doet dit prima. Het is vooral Donnie Yen (Star Wars: Rogue One) die de film naar zich toe weet te trekken. Met een aantal uitbundige martial-arts-bewegingen weet hij weer bijzonder veel indruk te maken. Eigenlijk komt Yen te sympathiek over voor de schurkenrol, maar dit maakt zijn personage extra interessant. Het is mooi om te zien dat hij na een lange carrière in Azië nu echt in Hollywood lijkt door te breken.

Regisseur D.J. Caruso (Disturbia) weet een hoog tempo vast te houden en laat het verhaal nooit inzakken. Af en toe komt het geheel wel erg gehaast over en worden er hierdoor een aantal montagefouten gemaakt, zoals tijdens een grootse motorachtervolging halverwege de film. Ook komen er meerdere slecht uitgelegde momenten voorbij waarbij eerdere vijanden op ongeloofwaardige wijze gaan samenwerken. Door alle overweldigende actie storen dit soort mindere elementen nooit heel lang, maar het haalt de kwaliteit wel naar beneden. Toch doet xXx: Return of Xander Cage precies wat je verwacht en hoopt, dat is zeker een compliment waard.