Hell or High Water

De moderne western Hell or High Water heeft ijzersterk acteerwerk en een scherp scenario dat drama, actie en lichtkomische momenten mooi weet te balanceren.

Hell or High Water is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Acteur Taylor Sheridan maakte twee jaar geleden een uitstapje als scenarist en het resultaat was Sicario, een ijzersterke misdaadthriller over Mexicaanse kartels. In 2016 volgde met Hell or High Water de tweede hit op rij. De film werd onlangs nog genomineerd voor vier Oscars, waarvan eentje voor het scenario.

Broers Toby (Chris Pine) en Tanner Howard (Ben Foster) hebben een geschil met de lokale bank over een woekerhypotheek van hun moeder. Ze besluiten om verschillende vestigingen te overvallen, om de schuld af te betalen met de banks eigen geld. De doelgerichte Toby is de stabiele factor, maar de wilde Tanner is behoorlijk onvoorspelbaar. Hierdoor komen Texas Ranger Marcus Hamilton (Jeff Bridges) en zijn collega Alberto Parker (Gil Birmingham) de broers al vrij snel op het spoor.

Hell or High Water

De hoofdrolspelers leveren allemaal puik werk. Jeff Bridges (The Big Lebowski) zet een mooie genuanceerde rol neer en is terecht genomineerd voor een Oscar. Toch is het Ben Foster (Warcraft, The Program) die de meest indrukwekkende transformatie heeft doorgemaakt. Met wat opmerkelijke karaktertrekjes en een grote persoonlijkheid is de ietwat gestoorde Tanner het hoogtepunt van de film. Ben Foster en Chris Pine (Star Trek, Horrible Bosses 2) hebben een uitstekende chemie en tonen hun beste werk tot nu toe.

Regisseur David Mackenzie (Starred Up) heeft van Hell or High Water een echte klassieke western in een modern jasje gemaakt. De Schot lijkt een goede kijk op de Amerikaanse cultuur te hebben; de met pistolen overladen dorpjes doen op momenten denken aan het vertrouwde beeld van het Wilde Westen. Nostalgie speelt een belangrijke rol, maar Hell or High Water is zonder twijfel een product van deze tijd. Rustige momenten hebben veel spanning en de film bevat een goed gevormde boodschap die goed aansluit bij de huidige samenleving. Toch is dit vooral te danken aan het sterke scenario dat een mooie balans tussen drama, actie en lichtkomische momenten heeft te bieden. We kijken dus alvast uit naar het volgende werk van Taylor Sheridan.