Recensie: Minecraft (PS3 + Xbox One)
Edwin van der Heijden
Edwin van der Heijden

Minecraft is zo leuk en interessant als je het zelf maakt. De game kan maar door twee dingen beperkt worden: je eigen fantasie en de ruimte van de consoleversie. Hoewel het een nadeel is, vormt het geen enorm gebrek. Verzamel wat vrienden en je hebt uren lang plezier.

Minecraft is al een lange tijd uit voor de PC. De game werd officieel uitgegeven op 18 november 2011. Minecraft is sinds die tijd erg gegroeid en ontwikkelaar Mojang besloot het spel dan ook naar andere platformen te brengen. In 2012 verscheen de Xbox 360-versie en nu is ook de PlayStation 3 aan de beurt. Lees hier onze recensie.

Minecraft is een heel erg eenvoudig spel. Het spel heeft eigenlijk geen doel of verhaal en het plezier wat je aan het spel zult beleven hangt voor het grootste deel van jezelf af. Het besturingssysteem is zo simpel dat iedereen het zou kunnen spelen. Hetgeen waar je het meest mee bezig zult zijn gedurende game is bouwen en blokken plaatsen. Toegegeven, dit is niet de spannendste bezigheid die er bestaat, maar Minecraft biedt de mogelijkheid om je fantasie los te laten op de wereld.

Simpliciteit als succesformule

Hoe zo’n simpele game zo succesvol is, is logischer dan je zou verwachten. Eigenlijk is Minecraft zo leuk als je het zelf maakt. Je begint de game met helemaal niets. Door hout kapot te slaan met je blote vuisten krijg je stukken hout. De stukken hout kunnen dan weer tot verschillende vormen worden getransformeerd zoals stokken, een werkbank of geschuurd hout. De stokken kunnen dan vervolgens gecombineerd worden met geschuurd hout en worden samen een stuk gereedschap. Dit is het begin van je eigen avontuur want nu gaat de wereld van Minecraft eigenlijk pas voor je open. De wegen naar meer grondstoffen zijn nu geopend en meer grondstoffen betekent meer mogelijkheden. Langzaam maar zeker vorm je de wereld naar jou visie. Kastelen bouwen, grotten verkennen, boerderijen onderhouden en nog veel meer, het is allemaal mogelijk.

Hoe meer spelers, hoe meer vreugd

Er zijn wel wat kleine nadelen aan de consoleversies. Zo is de wereld van Minecraft op de consoles vele malen kleiner dan op de PC. Als je in je eentje speelt zul je hier niet zo snel last van hebben, maar zodra je met vrienden speelt zijn de onzichtbare muren al snel gevonden. Bouwplannen zullen soms moeten worden ingeperkt voor deze versie.

Het spel wordt al gauw vele malen interessanter als je met vrienden speelt. Samen kun je namelijk nog meer ideeën maken en grotere plannen uitvoeren. Je kunt met vier spelers op een scherm spelen en in totaal met acht spelers online spelen. Helaas kan het door de ruimte wat krap worden als je echt gigantische bouwwerken hebt. Het meeste plezier is de voldoening die je krijgt na het construeren van een groot gebouw, monument of creatie die je samen met je vrienden hebt gemaakt.

Minecraft

Xbox One

Geschreven door Jeffry van Geel

De Xbox One-versie van Minecraft heeft een aantal exclusieve onderdelen die de PlayStation-versies niet hebben. Allereerst is er de speciale tutorial. Voor alle spelers die de game voor het eerst (op een console) spelen is deze tutorial zeer welkom. Tot in detail wordt de speler begeleid in het spel en in de besturing. Een zeer welkome aanvulling. Tevens zijn er een aantal exclusive pakketten voor het spel waar de speler over kan beschikken. De misschien wel belangrijkste extra feature is splitscreen. Dankzij deze optie kunnen twee spelers tegelijk op dezelfde console spelen.