Recensie: Let’s Be Cops
Douwe Knook
Douwe Knook

Let’s Be Cops biedt met een simpel buddycopverhaal en voorspelbaar overdreven personages een toegankelijke en vermakelijke komedie. De film is echter niet gevat genoeg om echt memorabel te zijn.

Huisgenoten en beste vrienden Ryan (Jake Johnson) en Justin (Damon Wayans Jr.) zitten vast met hun leven. Ryan leeft vooral in zijn ‘college football’-verleden waar hij na een blessure moest stoppen. Tegenwoordig wisselt hij continu van werk, met als hoogtepunt een rol in reclame voor anti-herpesmedicijn. Justin werkt als assistent bij een videogame-ontwikkelaar en spendeert zijn dagen vooral met aantekeningen maken tijdens vergaderingen. Als hij zijn eigen game idee wil pitchen wordt hij na twee woorden al afgekapt.

Als de vrienden naar hun middelbareschoolreünie verkleed gaan als politieagenten (het was immers een gekostumeerd feest) wordt ineens pijnlijk duidelijk hoe weinig ze bereikt hebben in hun leven. Wanneer ze echter teruglopen vanaf het feest valt het ze op hoeveel macht en aantrekkingskracht hun politiekostuums uitstralen. Al snel besluiten ze nog wat langer politieagent te spelen. Ryan, die hierin helemaal opgaat, komt zelfs aanzetten met een politiewagen (van Ebay) inclusief zwaailichten en radioscanner. De nerveuze Justin is minder enthousiast. Hij gaat echter overstag als de knappe Josie (Nina Dobrev) als een blok valt voor zijn uniform.

LET'S BE COPS

Wanneer de wannabe-agenten afgaan op echte politieoproepen stuiten ze al snel op een misdaadorganisatie met aan het hoofd de gewelddadige Oost-Europeaan Mossi Devic (James D’Arcy). Ondertussen krijgt ook de echte LAPD, gepersonifieerd in agent Segars (Bob Riggle) en rechercheur Brolin (Andy Garcia), lucht van het spel dat Ryan en Justin spelen. Als ze toch doorzetten en besluiten te proberen de bende op te rollen, raken de nepagenten al snel verwikkeld in een kat-en-muisspel, waarbij de kogels hen om de oren vliegen.

De premisse van Let’s Be Cops lijkt ideaal om het genre van de buddy-cop film eens flink op de hak te nemen. Juist doordat de personages slechts politieagenten nadoen, zouden ook de genreconventies uitvergroot kunnen worden. Helaas vervalt de film al snel in het tegenovergestelde: een typische buddycop-genrefilm. Als typische buddycopkomedie is Let’s Be Cops echter wel een vermakelijke film.

LET'S BE COPS

De chemie tussen de hoofdrolspelers, die in het echt ook vrienden zijn en al eerder samen acteerden in de serie New Girl, is uitstekend. Het is duidelijk dat beiden goed op elkaar ingespeeld zijn. Jammer is echter dat de personages, zoals ze geschreven zijn, wel erg overdreven zijn. Ryan is zo overduidelijk vol zelfvertrouwen en blind voor gevaar dat je al van mijlenver aan ziet komen wat hij gaat doen. Ook Justin, die juist extreem verlegen en nerveus is, heeft hier last van.

Qua humor is Let’s Be Cops vooral constant. Hoewel een constante glimlach wordt ontlokt, blijft hardop gelach meestal uit. Het verhaal en de personages zijn hier simpelweg niet gevat genoeg voor. Al met al maakt dit Let’s Be Cops tot een weinig hoogstaande maar desalniettemin vermakelijke film.