Recensie: FORIS FS2434
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Een scherm dat aan alles voldoet waar de gamer (gebruiker) om vraagt kan eigenlijk niet anders dan perfect zijn. Een opstelling met drie beeldschermen maakt het nog eens extra aantrekkelijk er gelijk meerdere aan te schaffen.

Nog niet zo heel lang geleden hebben we van Eizo een scherm in bruikleen gehad om deze aan een uitgebreide gebruikerstest te onderwerpen. Nu enkele maanden later heeft Eizo een nieuw scherm, de FORIS FS2434, dat volgens Eizo nog beter is. Wij onderwierpen ook dit scherm aan een test.

Het scherm beschikt over heel veel specificaties die allemaal goed ogen en uiteraard belangrijk zijn voor de koper. Bij ons staat echter zoals altijd de gebruikerservaring centraal. Daarom verwijzen we je voor het gemak door naar de website van Eizo waar je al deze prachtige nummers kunt zien.

Bij het aanzetten van het scherm is er één detail dat direct opvalt, namelijk de zeer dunne randen. Dit zorgt voor een strak uiterlijk, maar maakt het scherm ook uitermate geschikt om er meerdere naast elkaar te gebruiken. De rand van het scherm is slechts zes millimeter dik. Tijdens het spelen van een avonturenspel zorgt dit voor een betere beleving en een hoger bewustzijn van de omgeving. Een goede extra ervaring voor elke speler.

Eizo

Een ander detail dat opvalt is de rust die het scherm uitstraalt. Dit komt door de speciale modus die op alle instellingen wordt ondersteund. Een normaal scherm knippert heel snel, waardoor ogen snel vermoeid raken bij het kijken naar een beeldscherm. Dit is bij de FS2434 niet het geval. Het knipperen is weliswaar niet waarneembaar bij normale schermen, maar door bijvoorbeeld met een camera naar een scherm te kijken is dit effect wel te zien. De FORIS FS2434 knippert helemaal niet.

Het scherm een zeer diepe variatie aan kleuren. Zelfs in de donkerste hoeken zijn kleurverschillen zichtbaar, wat de speler een voordeel geeft tegenover andere spelers die hetzelfde spel spelen. In bijvoorbeeld multiplayergames heeft zelfs het verstoppen in de donkerste hoekjes geen zin.

flicker

Naast alle grafische snufjes, is het scherm ook nog eens heel erg handig gemaakt. Het design past, zoals altijd bij Eizo, in iedere gamekamer en dankzij het mooi weggewerkte handvat aan de achterkant is het scherm makkelijk te verplaatsen. Het misschien wel grootste pluspunt is overigens de prijs. Voor ongeveer 300 euro staat dit scherm in je woonkamer, waardoor in vergelijking met de meeste andere gameschermen, je maar een klein bedrag kwijt bent.