Recensie: Natural Doctrine
Quentin Beglinger
Quentin Beglinger
Gameredacteur

Het spel is niet erg vergevingsgezind en zal je flink op de vingers tikken als er een fout word gemaakt. Het is geen slecht spel, maar gewoon heel erg moeilijk. Vooral voor iemand zoals ik die de tactiek is gewend die nodig is in bijvoorbeeld een Final Fantasy spel. Het is niet het mooiste spel, vooral niet als je hem haalt voor de PS4 en het verhaal en de sfeer helpen daar ook niet echt aan mee. Daarnaast is het wel interessant om te experimenteren met de paar tactieken en de vele personages die de speler tot zijn beschikking heeft.

Natural Doctorine is een game die je gelijk in het diepe gooit en je het liefst daar ook laat. Met een sterke tactische kant en hele slimme vijanden is het zeker een uitdagend spel.

Natural Doctorine is een turn-based strategiegame. De speler zet een aantal stappen, waarna de vijand aan de beurt is. Het spel is naast de Playstation 3 en 4 ook op de PS Vita te spelen. Door de cross-save is het mogelijk het spel op het ene systeem op te slaan en op de andere verder te spelen.

In dit spel speel je als Geoff, die wordt bijgestaan door twee dames genaamd Vasily en Anka. Hoe verder de speler in dit spel komt, hoe meer leden zich bij hem zullen voegen. In totaal zal het team van Geoff uit negen mensen bestaan. De speler zal het tegen de meest magische beesten moeten opnemen, van goblins tot reuzen en demonen. Het is de bedoeling dat Geoff toegang krijgt tot Feste, de grote vestigingsstad van de mensheid die zich heeft opgebouwd in deze chaotische wereld. Al zal er vrij weinig van een “verhaal” in dit spel zitten en meer gaan over het overleven van deze game.

De meeste levels spelen zich af in een grot of een soort vervallen kasteel/ruïne. Door de vakken die zich op de grond bevinden, kan de speler zien waar hij heen kan bewegen en hoe ver. Het is belangrijk om de leden van het team zo tactisch mogelijk neer te zetten. In zoverre de omgeving dat toe laat. Ondanks dat de speler hier veel vrijheid in heeft, zijn er eigenlijk maar één of twee tactieken die werken. Op deze manier wordt er wel wat vrijheid en lol uit het spel gehaald. Zo is het de bedoeling dat er altijd iemand met een schild voor de rest staat, maar de rest wel op de vijand af kan lopen of schieten. Daarnaast is er nog een feature toegevoegd, waarbij de leden van het team die bij elkaar in de buurt staan met elkaar gelinkt worden door middel van de Link Turn. Op deze manier kan de vijand overweldigd worden door de schade die de personages doen. Om dit te bewerkstelligen, zullen de personages wel op bepaalde plekken moeten staan om de gewenste schade te kunnen doen. Doe je dit fout dan zal de speler in de meeste gevallen weer opnieuw moeten beginnen.

Zorg er voor dat de personages doen wat ze zijn opgedragen. Elke kleine fout kan er voor zorgen dat de speler het level weer opnieuw moet beginnen. Er zit namelijk geen save-functie in het spel. Zo kan het zijn dat een uur spelen al snel wordt verstoord door een stukje friendly fire of een verkeerd gepositioneerde sniper. Gaat er namelijk één van de leden uit het team dood, dan begint het level weer opnieuw. Zelfs wanneer je aan het begin kiest voor de makkelijke manier van spelen en normaal en hardcore overslaat.

Het spel ziet eruit alsof het uit de begin periode van de PS3 komt en niet die van de Vita en de PS4. Dit is er jammer, al zal de speler daar niet veel van merken tussen het verliezen van de gevechten. Daarnaast zijn de ingesproken stemmen ook niet zo goed als je mag verwachten van een spel uit 2014. Het is net een nagesynchroniseerde film die word ingesproken zonder op de timing te letten en de juiste mensen die het nog een beetje met emotie overbrengen.