Recensie: Disney Magical World
Danielle Rooijakkers
Danielle Rooijakkers

Disney Magical World is een vermakelijke game, maar wel eentje die erg weinig uitdaging kent. Je bent vooral bezig met het helpen van de bewoners van Castleton en het verzamelen van ingredienten, stickers en kaartjes. Dit maakt het een leuke game om lekker mee in een hoekje van de bank te kruipen.

Ik speel graag games waar de nodige actie in zit. Zo kan ik genieten van een enge survival horror-game, zittend op het puntje van mijn stoel, of ga ik als Lara Croft op avontuur in verlaten tempels. Maar daarnaast maak je me ook helemaal gelukkig met een lekker rustig avondje op de bank met mijn 3DS, terwijl ik vrolijk rondhuppel in de wereld van bijvoorbeeld Animal Crossing. Toen Disney Magical World verscheen, een soortgelijke simulatie-game, was ik dan ook erg benieuwd of dit mijn volgende ‘relaxt-op-de-bank’-titel zou worden.

Disney Magical World speelt zich, zoals de titel al doet vermoeden, af in de magische wereld van Disney. Je kruipt hiervoor in de huid van je eigen Mii-personage, die terechtkomt in het stadje Castleton om de bewoners daar te helpen met het opbouwen en draaiende houden van dit schattige Disney-plaatsje. Je wordt enthousiast onthaald door de inwoners van Castleton en vooral Mickey Mouse is erg blij dat je er bent. Je krijgt meteen uitleg over magische stickers die je kunt verdienen door het volbrengen van kleine en grotere opdrachten. Door het verzamelen van deze stickers speel je steeds meer omgevingen vrij.

Ook kun je op allerlei manieren ingrediënten verzamelen, die je weer kunt gebruiken voor het creëren van de meest uiteenlopende items. Zo kun je ze gebruiken om kleding te maken in de kledingwinkel van Katrien Duck, of om wat verder in de game je eigen restaurant te voorzien van voorraad. Ingrediënten scoor je onder andere terwijl je door het stadje loopt, wanneer je met Donald Duck lekker rustig zit te vissen, of door het helpen van andere bewoners van Castleton. Het klinkt allemaal erg simpel en eenvoudig en dat is het ook. De doelgroep voor deze game is toch wel de wat jongere gamer, daardoor zal de game nooit echt uitdagend zijn. Maar dat wil niet zeggen dat Disney Magical World niet vermakelijk is, want er is genoeg te doen, genoeg te verzamelen en ook meer dan genoeg te ontdekken.

De game speelt zich namelijk niet alleen af in het stadje Castleton, de gebieden die je door het verzamelen van de stickers vrij kunt spelen bevatten bijvoorbeeld ook de wereld van Aladdin, Alice in Wonderland en Winnie the Pooh en voor je het weet sta je in het kasteel van Assepoester. Ook deze gebieden bevatten van alles om te verzamelen en ook de overbekende bijbehorende personages hebben op verschillende vlakken jouw hulp hard nodig. Het leuke van deze werelden is ook dat ze toch weer wat afwijken van Castleton en weer wat andere minigames kennen, wat weer voor een beetje extra variatie zorgt.

DS3-620x

Naast de ingrediënten en de felbegeerde stickers, bevat Disney Magical World ook zo’n 300 kaartjes om te verzamelen, onderverdeeld in verschillende mate van zeldzaamheid. De meeste personages hebben een stuk of vijf verschillende kaartjes, maar de bekendere personages zoals Donald en Mickey hebben er toch al snel een stuk of zestien om te verzamelen. Zo zul je kaartjes tegenkomen met de huidige Mickey, maar ook die van de Mickey uit bijvoorbeeld de jaren dertig. Erg leuk om er zoveel mogelijk te verzamelen.

Een grappig detail, dat we ook al uit bijvoorbeeld Animal Crossing of MySims kennen, is dat de omgevingen aangepast worden aan bepaalde feestdagen. Zo zul je rond Pasen overal paaseieren tegenkomen en eind oktober breek je je nek over de pompoenen en spookjes voor Halloween. Verder ademt de hele game de typische, sprookjesachtige Disney-sfeer, zoals we het natuurlijk ook graag zijn bij een Disney-game. Vooral de thema-werelden zijn een heus genot om doorheen te lopen en het is erg gaaf om te zien hoe deze werelden zijn samengebracht in één game.