Recensie: LittleBigPlanet PS Vita Marvel Super Hero Edition
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De basis van LittleBigPlanet PS Vita Marvel Super Hero Edition staat als een huis. Het kent een leuke omgeving en speelt makkelijk weg. Er wordt gebruik gemaakt van alle mogelijkheden van de PS Vita wat leuk en innovatief uitpakt. De content die is ontwikkeld voor deze editie is helaas van mindere kwaliteit. De gameplay, welke direct uit de andere LittleBigPlanet-games gekopieerd is, maakt deze versie het spelen waard. De superheldenkostuums zijn overigens ook heel aandoenlijk.

LittleBigPlanet PS Vita Marvel Super Hero Edition is het nieuwste deel uit de desbetreffende serie voor de handheldconsole van Sony. In november 2014 verscheen LittleBigPlanet 3 op de PlayStation 4 en verdiende een geweldig. Ditmaal is het de beurt aan het mobiele broertje van Sackboy.

Hoewel LittleBigPlanet: Marvel Super Hero Edition geen compleet nieuwe game is, biedt het wel veel nieuwe content in een Marvel-jasje. De game is namelijk een remake van een al bestaande LittleBigPlanet-game die ruim twee jaar geleden verscheen op de PlayStation Vita. De game werd uitermate goed ontvangen en werd als een ware systemseller gezien. Is deze game ideaal voor degenen die het origineel nog niet hebben, of biedt de extra content voldoende om de game aan te schaffen als je het originele deel al in huis hebt?

In LittleBigPlanet speel je met Sackboy, een klein lappenpoppetje waarmee je talloze kleurrijke levels doorkruist. Dit doe je door te rennen, springen, slingeren en te puzzelen. Het leuke van LittleBigPlanet op de Vita is dat de game goed is ontwikkeld voor de functies van het apparaat. In het spel gebruik je elke functie die de Vita bezit, zoals het aanraakscherm aan de voor- en achterkant. Dit resulteert in een afwisselende en leuke speelvorm. Daarnaast is de game ook op grafisch gebied goed ontwikkeld. De omgeving ziet er goed uit en zit boordevol details, waardoor elk level een nieuwe ervaring wordt.

littlebigplanet-1

Zoals eerder aangegeven is de game een remake van het origineel van twee jaar geleden. Naast het originele spel zijn er verschillende mini-games toegevoegd in het Marvel-thema. Zo is er ‘Hero Rush’, een mini-game waarin je met een drietal superhelden zo lang mogelijk vol moet houden in een automatisch bewegende wereld. Onderweg dien je vijanden uit te schakelen en munten te verzamelen waarmee later andere wapens, personages en andere onderdelen kunnen worden gekocht. Helaas werkt de besturing niet altijd mee en komt de game vaak al vroeg aan zijn einde wat resulteert in een lage score.

Een andere nieuwe mini-game is ‘Avengers: Ultimate Escape’. In deze mini-game is het wederom de bedoeling om munten te verzamelen, alleen ditmaal in verschillende doolhoven. Niet alles is makkelijk bereikbaar en door middel van wat puzzelwerk kunnen de resterende munten worden verzameld. Ook deze mini-game wordt benadeeld door een haperende besturing. Er moet gespeeld worden met het aanraakscherm wat niet altijd soepel verloopt.

De laatste nieuwe mini-game is ‘S.H.I.E.L.D Interceptor’. Sackboy gaat met behulp van een vliegtuigje op pad en neemt het op tegen verschillende vijanden om zoveel mogelijk munten te verzamelen voor nieuwe upgrades. Ook bij deze mini-game wordt het speelplezier beïnvloed door een slecht werkende besturing en een te kleine omgeving. De ideeën van de mini-games zijn leuk, maar de irritante besturing werkt niet bepaald motiverend om ze te blijven spelen. Dat is jammer, gezien dat één van de grootste toevoegingen is van deze editie. Daardoor wordt het minder interessant voor de gamers die het originele deel al in bezit hebben.

littlebigplanet-2

Naast de drie mini-games heeft deze editie nog meer in petto. Er zijn nieuwe stickers aanwezig, geluidsfragmenten en misschien nog wel het het leukste van allemaal: de kostuums. Er zijn maar liefst achttien kostuums toegevoegd aan deze game van onder andere Iron Man, The Hulk, Thor, Spider-man en nog veel meer. Je kunt Sackboy aankleden en laten lijken op jouw favoriete Marvel-superheld. De pakjes zijn een leuke toevoeging aan de game, maar hebben verder geen invloed op de gameplay. De stickers en geluidsfragmenten kunnen naar eigen smaak gebruikt worden bij het bouwen van eigen levels in de level creator. Het grootste nadeel hiervan is echter dat de materialen voornamelijk te vinden zijn in de mini-games. En die zijn niet erg uitnodigend om vaker te spelen.

Hoewel de game leuk en vermakelijk is, biedt het niet genoeg voor bezitters van LittleBigPlanet Vita om ook deze editie in huis te halen. Voor de Marvel-fans die toch graag willen rondlopen in de kostuums van hun favoriete superheld is er wel een optie in de game verwerkt die de originele savegame herkent. Hierdoor is het niet noodzakelijk om weer van voor af aan te beginnen en kun je verdergaan waar je bent gebleven. Maar dan bijvoorbeeld in een Batman-kostuum. Voor de spelers die LittleBigPlanet Vita op hun to-do list hadden staan is dit een ideale game, gezien dit de volledige game is met de Marvel-content als extra. En dat allemaal voor de schappelijke prijs van nog geen twintig euro.