Recensie: Lara Croft and the Temple of Osiris
Danielle Rooijakkers
Danielle Rooijakkers

Al met al is Tomb Raider and the Temple of Osiris een erg leuke en vermakelijke game. Vooral de co-op functie voor maximaal vier personen zorgt ervoor dat je deze downloadbare adventuregame nog regelmatig op zult starten. Het enige nadeel is het feit dat je beperkt bent qua afstand die je van je teamgenoten vandaan kunt, maar dat is gelukkig niet heel erg storend.

Naast de razend populaire Tomb Raider-games, speelt de rondborstige grafroofster ook de hoofdrol in spin-off’s die onder haar eigen naam verschenen zijn. Zo kon je in 2010 al aan de slag met Lara Croft and the Guardian of Light en kunnen we zo’n vier jaar na deze vermakelijke top-down game wederom in de huid van Lara kruipen met Lara Croft and the Temple of Osiris. Weet deze nieuwste Lara Croft-titel je dezelfde ijzersterke gameplay voor te schotelen?

Lara Croft and the Temple of Osiris speelt zich af in de Egyptische woestijn, waar Lara moet samenwerken met haar rivaal Carter Bell en de goden Isis en Horus om de kwaadaardige god Seth te verslaan. Deze slechterik wil namelijk de gehele mensheid tot slavernij dwingen en de enige manier om dat te voorkomen is het terugvinden van alle fragmenten van Osiris.

Het is niet toevallig dat je dit avontuur met een reisgezelschap van maar liefst vier personages aangaat, want ondanks dat deze game ook heel goed in singleplayer te spelen is, is Lara Croft and the Temple of Osiris er vooral voor gemaakt om hem met zijn vieren te doorlopen. Dit kan zowel online als gezellig met zijn allen vanaf dezelfde bank. Doordat je schuin van boven op de game neerkijkt en het ook allemaal redelijk ver is uitgezoomd, speel je niet in splitscreen maar gewoon allemaal in hetzelfde scherm. En dat werkt verrassend goed, al heb je wel als klein nadeel dat je niet te ver uit elkaar kunt gaan omdat je anders tegen de randen van het scherm vastloopt. Bij elkaar in de buurt blijven is dus wel een vereiste.

Echt heel erg storend is dat ook niet, want je hebt toch regelmatig elkaars hulp nodig bij het oplossen van de vele puzzels die zo kenmerkend zijn voor een Lara Croft-game. Daarnaast hebben de verschillende personages verschillende vaardigheden die handig zijn bij het puzzelen, zo beschikken Lara en Carter over de welbekende grapple hook waarmee ze voorwerpen naar zich toe kunnen trekken en zichzelf tegen wanden omhoog kunnen hijsen, terwijl de twee goden bewapend zijn met een speciaal schild en magische krachten. Daarnaast kunnen ze alle vier ook nog voorzien worden van een extra wapen. Erg handig, want naast het gevarieerde aanbod aan puzzels, zul je ook de nodige vijanden een kopje kleiner moeten maken.

Lara Croft and the Temple of Osiris, in gevecht met mytisch wezen

Een leuk detail is overigens dat de puzzels zich aanpassen aan het aantal spelers waarmee je speelt. Speel je bijvoorbeeld in je eentje, dan los je bepaalde puzzels op door bijvoorbeeld rotsblokken op drukpunten te plaatsen. Speel je Lara Croft and the Temple of Osiris in co-op dan zul je dezelfde puzzels op kunnen lossen door als personages zelf op de juiste drukpunten te gaan staan. Dit maakt de game dus ook uitstekend geschikt om in singleplayer modus te spelen, al is het natuurlijk vele malen leuker om met een aantal vrienden samen te werken.