Recensie: Sony Walkman NWZ-A15 en Sony MDR-1A
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De Sony Walkman NWZ-A15 is een mp3-speler die in vergelijking tot veel andere wat duurder is (199 euro). Maar wanneer je op zoek bent naar kwaliteit dan zit je bij dit model goed en dan valt de prijs reuze mee. Het gebruik van een eigen type kabel is niet erg praktisch en het ontbreken van een Nederlands menu is jammer, maar dit laatste kan wellicht nog komen middels een firmware-update. In combinatie met de Sony MDR-1A ben je verzekerd van vele uurtjes muziek luisteren van perfecte kwaliteit.

Draagbare muziekspelers worden al jarenlang gebruikt. Van cassettebandjes naar cd’s naar digitale muziekbestanden zoals mp3. Sindsdien zijn er mp3-spelers in alle vormen en maten en kunnen vaak meer dan alleen muziek afspelen. De Sony Walkman NWZ-A15 is er één van.

Kwaliteit wordt vandaag de dag steeds beter en de lat wordt steeds hoger gelegd. Beeld en geluid worden steeds meer ontwikkeld in hoge resolutie voor de ultieme ervaring. De Sony Walkman NWZ-A15 is een mp3-speler met hoge resolutie. Dit houdt in dat het spelen van audiobestanden met een hoge resolutie zorgt voor een genot aan de oren. Naast het spelen van muziek kan de Sony Walkman NWZ-A15 ook worden gebruikt om foto’s en zelfs video’s te bekijken. Daarnaast is de mp3-speler voorzien van een radio-tuner voor als je even iets anders wil dan je eigen samengestelde muziek.

Look and Feel

De Sony Walkman NWZ-A15 is een lichte en compacte mp3-speler, voorzien van een 5,6 cm display. Met maar een aantal knoppen aanwezig, wijst de besturing zichzelf en is hij gemakkelijk in de bediening. De navigatietoetsen zijn logisch geplaatst en spreken voor zichzelf. Desondanks lijken de navigatieknoppen wat moeilijk te reageren, althans zo voelt het aan. Het menu is overzichtelijk en zit boordevol opties, maar is helaas niet in het Nederlands in te stellen. Verder is de speler voorzien van volumeknopjes en een ‘hold’ schuifje waarmee je alle knoppen blokkeert. Ideaal voor als hij in je broekzak zit, zodat hij niet per ongeluk verspringt naar een ander nummer of wordt uitgeschakeld. Daarnaast is er nog de ingang voor de datakabel die gebruikt wordt om de muziek op de speler te zetten, maar ook om het apparaat op te laden. Jammer genoeg is dit geen standaard USB-aansluiting. Hierdoor kun je niet gauw een willekeurige USB-kabel aansluiten en ben je altijd afhankelijk van de speciaal bijgeleverde kabel.

Ondanks dat de Walkman NWZ-A15 voorzien is van 16GB aan opslagruimte is er ook nog een MicroSD-slot aanwezig om nog wat extra geheugen te plaatsen. Deze fantastische oplossing zorgt ervoor dat je niet gelijk muziek hoeft te verwijderen wanneer het geheugen vol raakt. Voor draadloos gebruik is er Bluetooth aanwezig, maar kan er ook gebruik worden gemaakt van NFC. Hiermee worden audio-apparaten gekoppeld die ook NFC ondersteunen en kan er gebruik worden gemaakt van het streamen van je muziek naar bijvoorbeeld een speakerset. Door de sterke accu kan wel tot 30 uur geluisterd worden naar hoge resolutie muziek en wel tot 50 uur wanneer je normale mp3 bestanden afspeelt. Het koppelen en draadloos spelen van je muziek op een speakerset  en de lange batterijduur is ideaal voor op een feestje.

nwz-a15-1

Geluidskwaliteit

Naast de makkelijke bediening is ook het overplaatsen van muziek een eitje. Bij het koppelen van de speler op de USB-poort van de computer wordt de speler gezien als een extra opslaglocatie en kan de muziek simpelweg gekopieerd worden naar de juiste map. Wanneer de kopieerslag klaar is, kan de speler in gebruik worden genomen. Het is ook mogelijk om de software van Sony te gebruiken om je muziekcollectie op de mp3-speler te plaatsen. De software is uitgebreid en heeft mogelijkheden om een eigen afspeellijst te maken. Toch werkt de software vaak wat omslachtig en is het rechtstreeks kopiëren een snellere optie. Wanneer de muziek eenmaal geplaatst is, is het genieten. Door wat te spelen met de aanwezige opties zoals DSEE HX, worden simpele mp3-bestanden gepimpt en klinken ze beter en scherper. Bij het afspelen van hoge resolutie-bestanden is het niet nodig en zal de speler het ook niet gebruiken. Daarnaast zijn er nog verschillende opties aanwezig allemaal gericht op het verbeteren van het geluidskwaliteit, zoals ClearAudio+ en de digitale S-Master HX. Dit is een ingebouwde digitale versterker die de kwaliteit naar boven haalt en ruis onderdrukt. Met de ingeschakelde opties is er duidelijk verschil hoorbaar tussen een cd of simpele mp3 en dat is precies waar de Sony Walkman NWZ-A15 voor is bedoeld. De mp3-speler ondersteunt zowat elk type audio-bestand waaronder mp3, wav, flac, wma, alac, he-aac, aac en nog veel meer.

nwz-a15-2

Sony MDR-1A

Nu levert de Walkman NWZ-A15 een hoog kwaliteit geluid, maar dit komt pas echt goed tot zijn recht wanneer je het luistert met een hoge resolutie koptelefoon. Hiervoor heeft Sony de MDR-1A, een zogeheten over-ear koptelefoon. Iets wat gelijk opvalt is dat de koptelefoon erg licht is en goed en degelijk aanvoelt. De zachte lederen oorkussens voelen perfect aan en sluiten goed af rondom het oor. Hierdoor komt er vrijwel geen geluid vrij zodat omstanders geen overlast hebben. De Sony MDR-1A heeft de mogelijkheid om de audiokabel te vervangen door een audiokabel (wordt geleverd bij de koptelefoon) met daarin een microfoon. Ideaal voor het gebruik op bijvoorbeeld een smartphone. Het geluid wat de koptelefoon levert is duidelijk merkbaar van hoger kwaliteit. Muziek klinkt zuiver en alle tonen zijn goed hoorbaar. Door zijn hoogwaardig comfort gaat de koptelefoon niet irriteren of afknellen waardoor je hem uren kan dragen om te genieten van je muziek.

MDR-1A