Recensie: Mede8er MED600X3D
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De Mede8er MED600X3D is een compacte mediaspeler die elk type bestand op elke tv kan afspelen. Een ideale oplossing om je eigen collectie draadloos, bedraad of via externe apparatuur af te spelen. Voor 140 euro (160 voor WiFi-model) heb je een alles-in-een mediaspeler. Het grote voordeel is de mogelijkheid om elke tv aan te sluiten doordat er meerdere aansluit mogelijkheden zijn. Het levert haarscherp beeld op en zelfs een 3D-film wordt op hoog kwaliteit perfect afgespeeld.

Streamingdiensten als Netflix en Spotify worden steeds populairder, maar bieden niet altijd wat je graag zou willen. Eigen foto’s, films of muziekcollectie kunnen middels een mediaspeler op elke tv worden afgespeeld in een handomdraai.

Steeds meer tv’s bieden mogelijkheden om audio- en videobestanden af te spelen, maar zijn vaak toch beperkt in de mogelijkheden. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om media te streamen of niet alle bestanden worden ondersteund. Er zijn inmiddels verschillende mediaspelers in omloop, waarbij de ene meer biedt dan de andere. De basis van de mediaspelers is voor alle modellen hetzelfde, het afspelen van jouw foto’s, muziek of video’s.

mede8erMED600X3D-1

Compact

De Mede8er MED600X3D is één van de modellen waarin geen interne harde schijf geplaatst kan worden. Het voordeel hiervan is dat de mediaspeler lekker compact blijft. De speler kan overal neergezet worden en vereist minimale ruimte. Ondanks het compacte formaat biedt de MED600X3D meer dan voldoende aansluitingen om aan al je wensen (behalve een interne harde schijf) te voldoen. Door de USB-poorten aan de zijkant wordt de mogelijkheid gecreëerd om een externe harde schijf of USB-stick te plaatsen waarop de data staat. Er is tevens een een slot aanwezig waarin een SD-kaartje geplaatst kan worden om zo rechtstreeks de foto’s van je camera op tv af te spelen. Met deze opties is het mogelijk om bijna elk externe mediadrager aan te sluiten.

Om media te streamen vanaf de computer is er aan de achterzijde een netwerkaansluiting beschikbaar en kan er zelfs een antenne gemonteerd worden om via WiFi de data te streamen. Voor deze laatste optie is het wel van belang dat je een stabiele en sterke WiFi-omgeving hebt omdat anders de media (voornamelijk video’s) mogelijk niet goed worden weergegeven. Ze gaan dan stotteren en lopen niet meer synchroon aan je ondertiteling of geluid. De Mede8er MED600X3D kan middels component, composiet en HDMI 1.4 worden aangesloten op de tv. Door de mogelijkheid van meerdere aansluitingen kan de mediaspeler op elke moderne tv worden aangesloten. Een eventuele audioset kan worden aangesloten via de optische kabel. Doordat er een HDMI 1.4 poort aanwezig is kunnen full-3D films worden afgespeeld in het hoogste kwaliteit wat een absoluut pluspunt is.

mede8erMED600X3D-2

Makkelijk in gebruik

Het aansluiten van de MED600X3D stelt niets voor. De kabels kunnen maar op één manier worden aangesloten waardoor foutief aansluiten niet mogelijk is. Bij het starten van de speler zal je eenmalig wat instellingen moeten doorlopen om hem gebruiksklaar te maken. Gezien de WiFi optioneel is staat deze standaard uit en zal moeten worden ingeschakeld wanneer je verbinding wilt maken met het draadloze netwerk. Als de speler eenmaal is ingesteld zou je gelijk aan de slag kunnen zou je denken. Dit is in het geval van streamen niet het geval. Op de computer dienen de mappen waarin de media staat opgeslagen gedeeld te worden om ze zichtbaar te krijgen in het netwerk. Wordt dit niet gedaan dan zal de speler niets vinden. Dit kan voor nog enigszins een uitdaging wanneer je geen affiniteit hebt met computers. Gelukkig is er een uitgebreid (Nederlands) forum aanwezig waarop allerlei handleidingen en tips staan vermeld. Wanneer alles is ingesteld heb je niet veel meer nodig en kun je films kijken in hoge kwaliteit.

Het menu oogt overzichtelijk en kan worden aangepast naar eigen smaak. Dit houdt in dat je kunt kiezen voor een opmaak met grote tegels, maar ook in een lijst weergave. Hierdoor wordt het makkelijker om door mappen te bladeren. Het menu werkt vlot en snel waardoor niet hoeft te wachten tot de speler klaar is met laden van de map of film. Het menu is op het eerste oog vrij simpel en kaal, totdat je in de ‘moviewall’ terecht komt. Deze opmaak heeft meer weg van streamingdienst Netflix. Alle beschikbare films, series en albums zijn zichtbaar met afbeeldingen waardoor je een mooi overzicht hebt van je collectie.

mede8erMED600X3D-3

Verlichting in het donker

De bijgeleverde afstandsbediening bevat een leuke feature. Door middel van een druk op de knop aan de zijkant van de afstandsbediening worden de knoppen verlicht. Dit is ideaal wanneer je in het donker een film kijkt en je wil de film even pauzeren. Het grote nadeel van de afstandsbediening is dat hij vrij lomp is en dat er geen tekst bij de knoppen staat. Dit kan vrij lastig zijn als je een een knop moet indrukken, maar je weet niet waar hij voor dient. De mediaspeler zelf is op de power LED na niet verlicht.

De mediaspeler is niet voorzien van een ventilator voor de koeling, maar er zijn enkele uitsparingen gemaakt in de behuizing. Hierdoor is de speler erg stil en heb je er geen last van. Het zorgt er overigens wel voor dat hij bij langer gebruik toch redelijk warm wordt.