Recensie: Evolve
Paul Ruiter
Paul Ruiter

In zijn puurste vorm (i.e., met vrienden) biedt Evolve fenomenale gameplay. Gameplay waar je maanden, zo niet jaren mee vooruit kunt. De jacht op de genadeloze monsters is zenuwslopend en staat garant voor keiharde, tactische actie. Zonder goede samenwerking ben je nergens, wat Evolve zijn kracht én achilleshiel is. Spelend als Lone Wolf kan de verveling en irritatie namelijk vrij snel toeslaan. Met de karrenvracht aan (betaalde) DLC kan de game wellicht wat meer afwisseling bieden voor de solo-spelende gamers.

In Evolve ben je jager of prooi. Niet een helemaal eerlijke rolverdeling. De monsters die de grauwe wereld Shear huisvest zijn namelijk meedogenloos en kunnen hun belagers zonder pardon aan stukken scheuren. Turtle Rock Studios en 2K trachten met Evolve een nieuwe speelvorm te introduceren, waarin samenwerking essentieel is. Een schot in de roos?

Verhaal

Bedreigde diersoort

In de verre toekomst wordt de gekoloniseerde planeet Shear bedreigd door monsters die minstens zo gigantisch als gruwelijk zijn. Monsters die uit het niets opduiken en kolonisten inclusief nederzettingen op genadeloze wijze vernietigen. Een bij elkaar geraapt zooitje huurlingen uit alle uithoeken van het bewoonde heelal moet het hoofd bieden aan de op handen zijnde verwoesting. Dat kan door de overgebleven kolonisten te evacueren, maar de allerbeste oplossing is om de aliens te promoveren tot bedreigde diersoort. Met grof geschut.

evolve kraken

Dat grof geschut werkt echter alleen als er degelijk wordt samengewerkt. In een team van vier jagers ga je in voornamelijk de online co-op mode een van de (nu nog) drie monsters te lijf. Te kiezen valt uit vier klassen: Support, Trapper, Medic en Assault. Binnen iedere klas zijn drie verschillende personages vrij te spelen. Elke rol heeft zijn eigen specialiteit. Zo geeft Support belangrijke, aanvullende schade middels een Laser Cutter en kan de Medic, naast healen, met een Tranquilizer Dart het monster vertragen. De Trapper moet het monster vinden en vervolgens insluiten door een elektrische dome op te werpen. Ook kan een Harpoen gun worden gebruikt. Assault geeft brute schade met een Lightning Gun, maar kan ook mijnen leggen en heeft een schild waarmee 100% schade wordt geabsorbeerd.

Gameplay

Goed gebalanceerd

De vier klassen in Evolve vullen elkaar goed aan en zijn gebalanceerd. Doordat een personage niet perse gebonden is aan één taak, is het leuk om dezelfde rol te kiezen of juist vaak af te wisselen. De schade die de Trapper bijvoorbeeld aanricht met z’n normale geweer, is minstens zo belangrijk voor het verslaan van het monster als deze vastzetten met een dome.  Het maakt dat Evolve keiharde actie biedt waar tegelijkertijd veel tactiek achter schuilgaat. Zodra een spoor van het monster wordt opgepikt, begint een stressvolle achtervolging of vlucht.

evolve 2

In elk gevecht zal je tot het naadje moeten gaan. Je zal snel moeten manoeuvreren met de grauwe, onherbergzame setting van de planeet Shear als strijdtoneel. Geen chemie met je medespelers en een redelijk ervaren speler die de besturing van het monster voor zijn rekening neemt? Einde verhaal. Gooit de trapper zijn dome niet op wanneer het monster nabij is? Dan kan deze ontsnappen en ben je terug bij af. Is de Assault-speler pleite wanneer een Goliath (een bruut, close combat monster) voor je neus opduikt, dan wordt het waarschijnlijk een kort potje. Het zijn maar een paar voorbeelden van hoe belangrijk samenwerking is in Evolve.

Online

Evacuation het vermakelijkst

Je bent niet verplicht online in de 4 tegen 1 co-op te spelen. Maar door het ontbreken van een fatsoenlijke campaign-modus gaat de single player vrij snel vervelen. Daarbij drijft Evolve op de online multiplayer. Speelmodi hierin zijn Hunt, Nest, Rescue en Defend. In alle gamemodes hebben de jagers of het monster twee opties: dood het monster of de jagers, of verdedig/vernietig een bepaald doel. In Hunt is dit bijvoorbeeld een generator, en in Nest eieren van het monster.

Je kunt deze spelen via een enkele match, maar leuker is om dat te doen via de Evacuation Mode. Hierin worden alle eerder genoemde speelmodi in een verhaalvorm gegoten. In vijf matches simuleer je vijf dagen van strijd op Shear. Iedere dag komt één van de modi aan bod. Elk in een ander jasje middels map en cutscenes. Volgens Turtle Rock Studios worden op die manier 200.000 verschillende combinaties mogelijk. Evacuation blijft lang vermakelijk, en zit goed in elkaar. Vooral doordat elk verlies of winst een respectievelijk negatief of positief effect heeft op het volgende potje. Wint het monster, dan heeft deze de volgende match een sterker pantser. Winnen de jagers, dan worden die bijgestaan door bijvoorbeeld hittezoekende turrents.

Monsters

De rollen omgedraaid

Spelen als een van de drie monsters (Goliath, Kraken en Wraith) is een leuke en verfrissende manier om het spelbeeld zo nu en dan om te draaien. Als monster krijg je een korte voorsprong op de jagers, zodat je je kunt verstoppen en kunt voeden met de verschillende fauna dat het met bomen en rotsen bezaaide landschap van Shear biedt. Door je te voeden kun je na een tijdje evolueren in een nog krachtiger monster. Dat kan tot fase drie, waarna je vrijwel onverslaanbaar bent.

evolve monster

Het is pittig om de rol van monster onder te knie te krijgen. Niet in de laatste plaats doordat de drie typen monsters totaal van elkaar verschillen en elk veel aanvallen bezitten. Aanvallen die je voor aanvang van een match kunt upgraden. Zo is de Goliath een bruut die het moeten hebben van rake klappen en charges, terwijl de Kraken een soort vliegende octopus is die angstaanjagende bliksemschichten kan doen neerdalen op de jagers. De Wraith is een fantoom die zich kan teleporteren en over onzichtbaarheid beschikt. In alle gevallen is het zaak voor de monsters om in de eerste fase verborgen te blijven voor de jagers. Idealiter sla je toe op het juiste moment, voordat je belagers je achterhalen.

Overall uitstekend

Niet optimaal voor solo

Evolve biedt overall uitstekende gameplay, maar is niet optimaal voor spelers die Shear solo betreden. Spelen met een vaste groep vrienden haalt het maximale uit de game. Het compenseert zelfs het wat trage systeem waarin nieuwe personages en perks worden vrijgespeeld. Goed communiceren over je aanvalsplan voor en tijdens gevechten zorgt voor een epische strijd, waarin je faalt of zegeviert als team. Als afzonderlijke speler ontbreekt dat gevoel een beetje. Jezelf nieuwe tactieken aanleren is vermakelijk en doet je snel groeien als speler, maar maakt het des te frustrerender wanneer een match verprutst wordt door een minder ervaren jager. Hetzelfde geldt voor de gevechten die je kansloos verliest (lees: weggeeft) door slechte samenwerking. Of een slim spelend monster.

Hierdoor beperkt Turtle Rock Studios zich voor een grote groep spelers wat in de houdbaarheid van de game. Evolve is namelijk een waar walhalla voor de gamende vriendengroep, maar beperkt zich daar tegelijkertijd mee voor de Lone Wolf die liever aan anderen wordt gekoppeld. Wellicht kan de aangekondigde karrenvracht aan (betaalde) DLC hier verandering in brengen. Lukt Evolve om die juiste balans te vinden, dan staat het op een zeldzaam hoog niveau.