Doorgaan naar artikel
Impressie: Ace Combat 7 launch-event
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Op een grauwe woensdagmiddag mochten wij richting Lelystad vertrekken. Hier zou namelijk het Ace Combat 7-launchevent plaatsvinden en wij keken ernaar uit om de game te kunnen spelen. Wat wij niet wisten was dat we ter plekke ook instructie kregen over echte luchtgevechten. Na gedetailleerde informatie van Nederlandse F-16-piloten omtrent de verschillen tussen de game, ook met VR, en het echte werk, was het leuk te horen dat de VR-versie dicht in de buurt kwam van wat zij zelf kenden vanuit werk. Daarna kregen we ook instructie over hoe de Blackshape-vliegtuigen die daar stonden werkten. Verrassing: we gingen namelijk zelf de lucht in om te vliegen!

Ace Combat 7 launch-event Foto: Joost Klein Middelink

Daarbij werd ons verteld wat wij wel of niet mochten aanraken, en hoe wij veilig de grond zouden kunnen bereiken. Na deze presentatie werden de groepen ingedeeld en wij waren om drie uur aan de beurt. Voor die tijd konden we rustig Ace Combat 7 uitproberen in VR en dat was een goede opwarming voor het echte werk. We zouden namelijk in de Blackshapes ook luchtgevechten gaan simuleren, door om de beurt achter elkaar aan te jagen in een ware dogfight. In de game kun je dankzij VR goed om je heen kijken en vijanden in de gaten houden, terwijl je met de controller de besturing strak kunt houden. Wij kregen ook de kans op met de Ace Combat 7 HOTAS te spelen, een controller met besturing zoals je in een dergelijk gevechtsvliegtuig verwacht. Volgens ons, maar ook de F-16-piloten, kwam dit aardig dichtbij het echte werk. De bewegingen voel je natuurlijk niet, maar het ziet er spectaculair uit. Volgens onze piloot waren de graphics zelfs mooier dan bij een gemiddelde militaire simulatie.

Ace Combat 7 launch-event Foto: Joost Klein Middelink

En toen kwam het spannendste van het Ace Combat 7 launch-event, we gingen zelf de lucht in. De belangrijke taken werden gedaan door onze piloot Chin. Hij steeg op, liet wat standaard manoeuvres zien die je zou gebruiken in een aanval of verdediging, waarna we zelf de besturing in hand kregen. “You have control”, klonk het over de intercom, waarna wij verantwoordelijk waren voor alle bewegingen in de lucht. Wij moesten achter onze collega aan die voor ons vloog. Terwijl wij die in het zicht probeerden te houden, maakten wij een aantal scherpe bochten waardoor de g-krachten flink opliepen. Tijdens deze intense vliegbewegingen werd wel duidelijk dat onze maaginhoud het niet zo prettig vond als wijzelf. We waren namelijk wat ruw in de bewegingen, waardoor de abrupte wisselingen van richting niet ideaal waren voor onze gemoedstoestand. Zodoende gaven we de besturing na enkele minuten al weer terug, om de rest van de vlucht nog normaal te kunnen ervaren. Wow, wat een ervaring.

Nadat we waren bijgekomen van de schrik en de adrenaline wat was gezakt, gingen we nogmaals Ace Combat 7 uitproberen. Dit keer met ervaring in de lucht en we merkten dat we nog intenser ondergedompeld werden in het voertuig. Dit keer deden we een missie waarbij we onze basis moesten verdedigen tegen vijandelijke voertuigen, die van alle kanten konden komen. Van rustig vliegen tot spontane intense gevechten, dankzij de HOTAS en de PSVR konden we de focus perfect leggen op de bewuste tegenstanders. Na tien minuten spelen, merkten we dat we nog last hadden van onze eerdere bloedstollende ervaring in de lucht en besloten we te stoppen. De VR-versie komt, qua vliegervaring, redelijk overeen met het echte werk, op de g-krachten na. Dankzij dit geweldige Ace Combat 7 launch-event, kijken we nog meer uit naar Ace Combat 7: Skies Unknown, die vanaf nu beschikbaar is voor PlayStation 4, inclusief PSVR, en Xbox One. De pc-versie zal 1 februari verschijnen.

Ace Combat 7 launch-event Foto: Joost Klein Middelink