The Jungle Book

The Jungle Book is een technisch meesterwerk en de eerste Disney-hervertelling die beter is dan het origineel.

Iedereen is wel bekend met de Disney-klassieker The Jungle Book uit 1967, de animatiefilm die harten veroverde met nummers als The Bare Necessities en I Wanna Be Like You. Na een live-action-versie uit 1994 en The Jungle Book 2 uit 2003 zijn we aanbeland bij de vierde Disney-verfilming van het Kipling-boek. Eentje die lang in de maak is geweest; zo spraken we Giancarlo Esposito ruim een jaar geleden al over zijn deelname.

THE JUNGLE BOOK

Mowgli (Neel Sethi) is een klein mensenkind dat al van jongs af aan is opgegroeid met een wolvenroedel. Hij voelt zich echter niet meer thuis in de jungle nadat tijger Shere Khan (Idris Elba) zich tegen zijn aanwezigheid uitspreekt. Khan draagt de littekens van een eerdere aanvaring met mensen en heeft het dus niet zo op het volk. Samen met zijn mentor, panter Bagheera (Ben Kingsley), gaat Mowgli ervandoor. Tijdens hun reis komt het duo bijzondere dieren tegen, waaronder beer Baloo (Bill Murray), slang Kaa (Scarlett Johansson) en de gigantopithecus koning Louie. Maar niet alle dieren hebben het even goed met de kleine Mowgli voor.

The Jungle Book toont de meest indrukwekkende kunstmatige wereld sinds Avatar. Tijdens de D23 Expo vorig jaar noemde regisseur Jon Favreau het al de meest geavanceerde film ooit en daar was geen woord van gelogen. Het is moeilijk voor te stellen dat de film volledig in het centrum van Los Angelos is opgenomen, maar toch is het zo; op Neel Sethi en een paar kleine sets na is alles uit de computer komen rollen.

THE JUNGLE BOOK

Een zware last voor de twaalfjarige Sethi, maar de debutant draagt deze met verve. Toch zijn het vooral de stemmen die de show stelen. Idris Elba, Christopher Walken, Scarlett Johansson en Bill Murray leveren allemaal topprestaties. Elba’s Shere Khan is de beste filmschurk sinds tijden en Walkens vertolking van I Wanna Be Like You is misschien wel het hoogtepunt van de film.

De manier waarop Jon Favreau computereffecten en echte beelden naadloos mengt en wisselt tussen een lichte en donkere toon verdient veel lof. De film biedt van het opvallende Disney-logo tot de stijlvolle aftiteling perfect vermaak voor alle leeftijden, zonder concessies. We kunnen er al van uitgaan dat dit technisch meesterwerk in de prijzen gaat vallen bij de Oscars volgend jaar. Na Alice in Wonderland, Maleficent en Cinderella is The Jungle Book de eerste Disney-hervertelling die het origineel weet te overtreffen.