Alan Wake
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Alan Wake was in 2010 de moeite waard en als je het spel nog niet hebt gespeeld is het zeker gaaf om dat nu alsnog te doen. Natuurlijk raden we je wel aan, als je Quantum Break hebt gehaald, eerst rustig daarvoor te gaan zitten.

De console-oorlog wordt al enige tijd niet meer beslist op basis van kracht, maar vooral op basis van de exclusieve titels. Alhoewel dit pas echt de laatste paar jaar vanuit zowel Microsoft als Sony tot uiting komt, zijn er ook van voor deze tijd een aantal pareltjes die hebben bijgedragen aan de kwaliteit van games die we nu kennen. Alan Wake is er hier één van en het spel is met het verschijnen van Quantum Break nu door Microsoft ook beschikbaar gesteld als game via het Xbox One Backward Compatibility-programma. Is dit spel nog altijd de moeite waard, of kun je het beter in de kast laten liggen?

Alan Wake

Omdat het spel middels Backward Compatibility te spelen is, is het ook in de Microsoft Xbox One-store te verkrijgen. Deze versie hebben wij dan ook gebruikt voor deze recensie. Alan Wake, het hoofdpersonage in de gelijknamige game, is schrijver en schrijft vooral thrillers. Aan het begin van het spel gebeurt er echter iets onverklaarbaars waardoor Alan in zijn eigen verhaal belandt. Wanneer zijn vrouw verdwijnt en hij haar wil redden, wordt hij namelijk wakker achter het stuur van een auto.

Het klinkt als een regelrecht horrorverhaal uit een serie en dat is dan ook precies wat de bedoeling was van de makers en het is dan ook direct één van de enorme krachten van het spel. In dit verhaal, wat je zelf hebt geschreven, kom je gaandeweg ook nog eens stukken uit je eigen verhaal tegen. Alleen in plaats van dat dit het verhaal ‘spoilt’, maakt dit het alleen maar spannender. Want wie loopt graag ergens naar binnen, als hij of zij weet dat je daar wordt aangevallen.

Het lineaire van het spel past juist heel goed bij een serie, waar door de makers dan ook op gedoeld wordt. Inspiratie is uit verschillende bekende series uit die tijd, zoals bijvoorbeeld Lost, gehaald. Een belangrijk en zeker ook vernieuwend element is het gebruik van licht in Alan Wake. Natuurlijk zit er licht in ieder spel, maar in Alan Wake is dit zelfs je wapen. Een flaregun en zaklamp zijn onder andere onderdeel van je wapenarsenaal en daarmee kun je de vage wezens het beste aanpakken.