Quantum Break
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Ontwikkelstudio Remedy weet op een leuke en ook goede manier een game te combineren met een miniserie waarin jij het verloop bepaalt. De acteurs uit de serie worden ook gebruikt in de game en zijn ook tot in de kleinste details verwerkt. De game ziet er prachtig uit, vooral wanneer je je krachten gebruikt om de tijd te beïnvloeden. Helaas heb je na enkele uurtjes gamen al gauw het einde bereikt waarvan vier afleveringen van 20 minuten zijn verwerkt. Gelukkig kunnen gamers de game nogmaals spelen, maar dan een andere weg kiezen, zodat ze toch een ander verloop krijgen.

De tijd is eindelijk aangebroken waarin we aan de slag kunnen met Quantum Break, de game waarin alles draait om tijd. De game werd al tijden geleden aangekondigd en zou exclusief voor de Xbox One worden uitgebracht. Na uitstel van de release is de game uiteindelijk ook uitgebracht voor de PC. Ontwikkelstudio Remedy, bekend van onder andere de games Max Payne en Alan Wake, is met Quantum Break een unieke weg ingeslagen. Zo wordt de game gecombineerd met een serie waarin echte acteurs hun rol vervullen. De speler heeft uiteindelijk in de hand hoe de serie verloopt; wanneer er specifieke keuzes worden gemaakt in de game zal dit resulteren in verschillende plotten in de serie.

De speler kruipt in de huid van Jack Joyce, die na zes jaar terugkeert naar zijn thuis in Massachusetts. Joyce vertrekt in het midden van de nacht naar Riverport University om zijn oude vriend Paul Serene te helpen met een experiment. Eenmaal aangekomen wordt het Joyce duidelijk dat het experiment een tijdmachine is waaraan zijn broer William Joyce ook aan heeft meegewerkt. Paul wil met de hulp van Jack aan onzekere investeerders bewijzen dat de tijdmachine werkt, maar na het aanzetten dreigt dit al snel fout te gaan. Er ontstaat een breuk in de tijd en Paul reist hiermee af naar de toekomst en komt weer terug naar het verleden. Daar duikt ook een oudere versie van Paul op als de leider van het corrupte bedrijf Monarch Solutions. Het volledige experiment loopt compleet uit de hand en zowel Paul als Jack worden blootgesteld aan stralingen. Als gevolg hiervan zijn ze in staat om de tijd te beïnvloeden. De corrupte Paul gaat over lijken en gebruikt zijn nieuwe krachten om zijn doel te bereiken en wil daarom ook Jack uit de weg hebben. Jack ziet dit uiteraard niet zitten en wil daar een stokje voor steken.

Quantum Break

Ontwikkelstudio Remedy wilde met Quantum Break iets unieks doen en heeft daarvoor een game ontwikkeld dat gepaard gaat met een serie. Deze serie is dan wel niet te zien op Netflix, HBO of elke andere dienst, maar wordt echt gecombineerd in de game. Er zijn namelijk vier afleveringen van elke 20 minuten die na elk afgesloten hoofdstuk, oftewel ‘act’, worden getoond. De serie gaat een bepaalde richting op en die richting die bepaal jij. Vóór elke aflevering stap je in de schoenen van Paul Serene en krijg je een keuze voorgelegd. Aan de hand van de keuze die jij maakt wordt de aflevering vormgegeven. Kies je er bijvoorbeeld voor om een personage te laten sterven dan zal dit ook in de serie gebeuren. Dit concept is erg leuk bedacht en biedt het verhaal een extra dimensie. Niet elke gamer zit erop te wachten dat wanneer ze lekker aan het knallen zijn ze dan onderbroken worden voor een 20 minuten durende aflevering van een serie. Het is uiteraard wel mogelijk om de aflevering over te slaan, maar het maakt wel echt een deel uit van het verhaal en de beleving.

De acteurs in de serie zijn ook gebruikt voor de personages in de game en dit is overduidelijk te zien. De personages zijn tot in detail uitgewerkt en zijn duidelijk herkenbaar. Zo wordt Jack Joyce gespeeld door Shawn Ashmore (X-men, The Following), Paul Serene wordt gespeeld door Aiden Gillen (Game of Thrones) Dominic Monaghan (Lord of The Rings) neemt de rol van William Joyce waar. Opvallend is dat je in de game voornamelijk speelt met Jack Joyce, maar deze komt vrij weinig in beeld in de serie. Het verhaal wordt op een innovatieve manier naar de gamer gebracht, maar is niet altijd even duidelijk. Zo worden er, vooral in het begin, enkele personages onthuld waarvan niet echt duidelijk is wat hun achtergrond hierin is. Zo is bijvoorbeeld Beth Wilder aanwezig die voor Monarch Solutions werkt, maar toch de kant van Jack heeft gekozen.

quantum break

Het verhaal en de gameplay weet de gamer in de game te trekken en voordat je het weet ben je al een heel eind op weg richting het einde. Quantum Break is namelijk geen bijzonder grote game. Wanneer je er 6 tot 10 uur, als je alles voor honderd procent wilt halen, hebt ingestoken loop je al tegen het einde van de game. Dit is al vrij vlug, gezien Quantum Break alleen maar een verhaalmodus bevat en geen co-op of online-modus. Het enige voordeel is dat het verhaal meerdere verschillende eindes kan hebben door eerder gemaakte keuzes. Dit kan spelers uitnodigen om de game opnieuw te spelen.

Wat de besturing betreft is het even wennen. Jack heeft na het mislukte experiment speciale krachten overgehouden. Al deze krachten kunnen de tijd beïnvloeden en zorgen voor spectaculaire acties. Enkele voorbeelden zijn: ‘Time Vision’, waarmee het mogelijk is om door muren te kijken of er bijvoorbeeld vijanden aanwezig zijn, ‘Time Stop’ zorgt ervoor dat de tijd enorm vertraagd wordt en ‘Time Shield’ is een onzichtbaar schild dat kogels weert en terugkaatst. Het gebruik van deze krachten zorgen voor gave momenten wanneer je het opneemt tegen een leger aan soldaten. Het is overigens wel jammer dat tijdens de gevechten niet meer wordt gestuurd op het gebruik van deze krachten. Vijanden zijn middels een pistool of automatisch vuurwapen minstens zo effectief neer te halen. Dit zorgt ervoor dat je eerder kiest voor je wapen en zo sneller doorgaat.

quantum break

Er zijn overigens wel momenten waar je je krachten moet gebruiken om verder te kunnen. Het betreft enig puzzelwerk om ervoor te zorgen dat je bijvoorbeeld een gebouw in kan of juist naar een andere ruimte kan gaan. Zo kan je met je krachten een defect kanon terugdraaien in de tijd zodat het kanon weer heel is en je eroverheen kan lopen. Deze acties zijn overigens van korte duur, dus je zult snel moeten handelen. De toevoeging van dergelijke opdrachten is leuk en afwisselend, maar de makers hadden het wel wat uitdagender mogen maken. Het is vrijwel iedere keer hetzelfde liedje en het is vaak zonder al te veel moeite op te lossen.

Het bewegen van Jack gaat vrij soepel en je hoeft je niet druk te maken om het tijdig indrukken van knoppen om dekking te zoeken voor vijanden. Dit wordt automatisch gedaan wanneer je in de buurt van een obstakel komt. Dit is erg prettig zodat je niet onverwachts open en bloot staat klaar om kogels op te vangen. Toch komt het hierdoor af en toe voor dat Jack rare bewegingen maakt wanneer je net voorbij een muur loopt of eigenlijk iets te ver van een deur staat die je wilt openen. Het lijkt alsof je personage dan naar het object wordt gezogen omdat dit bij die actie hoort.

Grafisch gezien ziet Quantum Break er prachtig uit. De personages zijn tot in detail verwerkt en zien er identiek uit aan de echte acteurs. De gevolgen van de tijdsbreuk zijn ook schitterend weergegeven en brengt de speler het gevoel dat er echt iets aan de hand is en dat jij daar invloed op kan hebben. Ook de geluidseffecten spelen hier een rol in en brengen extra dimensie aan je beleving.