Fissa

De Nederlandse variant op Project X zit vol onwaarschijnlijkheden, clichés, en onlogica, maar is wel erg vermakelijk.

Fissa is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Project X was in 2012 een verrassend grote hit en wist ook Nederland nog een tijdje in zijn greep te houden, nadat een Facebookfeest in het Groningse Haren volledig uit de hand liep. Een mooi excuus voor een Nederlandse variant op de film: Fissa.

Scholieren Max (Yannick van de Velde) en Yous (Bilal Wahib) staan er slecht voor in hun examenjaar. In een laatste poging om de benodigde cijfers te halen schakelen zij de hulp van de nerdige Ruben (Alex Hendrickx) in. Ruben helpt het tweetal graag, maar vraagt in ruil om hulp bij de organisatie van het eindexamenfeest. Op deze manier hoopt Ruben indruk te kunnen maken op de nieuwe scholiere Anne-Bo (Abbey Hoes). Ondanks alle tegenslagen zetten de jongens alles op alles om het vetste feest ooit te organiseren.

FISSA

Dat Project X als inspiratie heeft gediend is overduidelijk; de personages zijn net zo karikaturaal, de situaties net zo overdreven en het slot net zo onwaarschijnlijk. Wat de films ook gemeen hebben is dat ze erg vermakelijk zijn. Dit komt vooral door de energieke dialogen. Hoewel realisme zeker niet het speerpunt is, komen de personages natuurlijk over. Dit komt deels door de goed gecaste acteurs, maar ook door het relatief geloofwaardige taalgebruik. De film is behoorlijk schunnig en beledigd zo’n beetje elke bevolkingsgroep, maar dat is eigenlijk ook precies de manier waarop veel middelbare scholieren met elkaar communiceren. De jonge cast wordt aangevuld met ‘veteranen’ als Arjan Ederveen, Belinda van der Stoep en Hans Kesting, die allemaal op hun eigen manier weten te verrassen.

Regisseur Bobby Boersma weet zijn vorige lange film App ruimschoots te overtreffen. Er zit een goede vaart in het verhaal, terwijl een flink aantal plotlijnen en bijbehorende personages allemaal voldoende aan bod komen. Alleen het einde voelt wat afgeraffeld; gebeurtenissen hebben weinig consequenties en dit laat de wereld van Fissa vooral lijken op de dagdroom van de gemiddelde scholier. Verder is het ook makkelijk om je te storen aan de vele onlogische plotpunten, maar Fissa bevat genoeg afleiding. Niet te veel nadenken en knallen maar.