Review: Anomalisa

Anomalisa is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Hoewel animatiefilms vaak worden gezien als kinderfilms valt Anomalisa zeker niet in deze categorie. Charlie Kaufman kennen we van eigenzinnige films als Eternal Sunshine of the Spotless Mind en Being John Malkovich. Kaufman deelt ditmaal zijn regiecredit met stop-motion-specialist Duke Johnson, een bijzondere samenwerking die heeft geresulteerd in een meer dan bijzondere film. Anomalisa werd dan ook de eerste R-rated-animatiefilm die een Oscarnominatie wist te verdienen.

Michael Stone (David Thewlis) reist voor zijn werk als klantenservice-expert af naar Cincinatti in Ohio. Hij voelt zich duidelijk niet op zijn plek tussen de mensen en beschouwd zichzelf als buitenstaander. Maar dan loopt hij Lisa (Jennifer Jason Leigh) tegen het lijf. Lisa heeft ook het gevoel niet helemaal in het systeem te passen en ziet zichzelf als een anomaly (afwijking). Michael noemt haar liefkozend Anomalisa en de twee beleven samen een tijd als nooit tevoren.

Kaufman en Dukes weten optimaal gebruik te maken van de animatiemethode en laten je tegelijkertijd vergeten dat je naar poppen zit te kijken. De personages voelen dankzij het sterke scenario en goede acteerwerk natuurlijk aan, David Thewlis (Harry Potter-serie) en Jennifer Jason Leigh (The Hateful Eight) weten de poppen een ziel te geven. Alle andere stemmen worden ingesproken door Tom Noonan en deze personages hebben ook allemaal hetzelfde gezicht, zowel mannelijke als vrouwelijke personages. Een vervreemdend effect dat precies op zijn plaats valt binnen het thema van de film, zoals we dat kennen van Charlie Kaufman.

Dit alles ziet er geweldig uit. De film is prachtig belicht en animaties zijn mooi vloeiend. De gebruikte poppen komen uit een 3D-printer en hebben een schaal van 1:6 maar voelen levensgroot aan door secuur camerawerk en een grote hoeveelheid details. Het is vooral indrukwekkend hoe natuurlijk alle bewegingen zijn, een element dat goed bijdraagt aan het realistische en herkenbare karakter van de film. Anomalisa is een bijzonder indrukwekkende en unieke film.