Sisters

Tina Fey en Amy Poehler hebben al jaren een goede chemie, maar dat komt hier niet echt uit de verf. Op de inbreng van een paar kleine bijrollen na is de komedie Sisters helaas nooit grappig.

Sisters is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Tina Fey en Amy Poehler zijn niet alleen al jaren vriendinnen, maar vormen ook een succesvol komisch duo. In recente jaren traden zij veelvuldig op tijdens Saturday Night Live en presenteerden ze in 2013, 2014 én 2015 de Golden Globe Awards. Na Baby Mama uit 2008 zijn ze nu weer samen in een film te zien.

Wanneer hun ouderlijk huis verkocht gaat worden keren zusters Kate (Tina Fey) en Maura (Amy Poehler) terug om hun kamer op te ruimen. Gegrepen door nostalgie besluiten ze om, net als vroeger, een groot feest te geven dat tevens moet dienen als reünie. Ze zijn van mening dat men veel te serieus is geworden en dat er ook op latere leeftijd nog kinderlijk gefeest moet kunnen worden. Oude klasgenoten als Dave (John Leguizamo) en Alex (Bobby Moynihan) worden uitgenodigd, alsmede de single James (Ike Barinholtz) die verderop in de straat woont. Dat Kate’s oude vijand Brinda (Maya Rudolph) bewust wordt overgeslagen pakt niet helemaal goed uit; Brinda raakt vastbesloten om het feest te dwarsbomen. Wanneer ook drugsdealer Pazuzu (John Cena) een aantal problemen veroorzaakt, lijkt de kans klein dat de zusjes het feest verborgen kunnen houden voor hun ouders Bucky (James Brolin) en Deana (Dianne Wiest).

Sisters

In vergelijking met de eerdere samenwerking Baby Mama zijn ditmaal de rollen omgedraaid; Amy Poehler (Inside Out) speelt de succesvolle arbeider terwijl Tina Fey’s (Whiskey Tango Foxtrot) personage moeite heeft zichzelf te onderhouden. Het geeft een enigszins interessante opzet die helaas totaal niet wordt benut. Poehler is duidelijk minder in haar element dan Fey. Het samenspel tussen de twee actrices komt niet goed uit de verf, al heeft het duo duidelijk goede chemie. Het zorgt ervoor dat de film eigenlijk nooit echt tot lachen weet aan te zetten. Met een speelduur van meer dan twee uur kunnen we met recht spreken van een ware mislukking.

De grappigste situaties komen opvallend genoeg voort uit een paar kleine bijrollen. Zoals al het geval was bij komedies als Daddy’s Home en Trainwreck vormt John Cena een van de leukste elementen. Hoewel de worstelaar zeker niet de beste acteur is, worden zijn kwaliteiten ook hier weer optimaal benut. Het personage van Bobby Moynihan (Inside Out) is aanvankelijk vooral irritant, maar zijn overdreven vertolking groeit uit tot een verrassend grappige factor. Toch kunnen we Sisters helaas niet aanraden, Poehler en Fey moeten beter kunnen.