Pro Evolution Soccer 2017

De gameplay van Pro Evolution Soccer 2017 voelt vertrouwd, eerlijk en toegankelijk, maar mist wel wat diepgang. Ook is de balans op het gebied van licenties dit jaar volledig zoek.

Pro Evolution Soccer 2017 opent dit jaar het voetbalgameseizoen met een vroege release. De laatste jaren verscheen het spel vaak later dan FIFA, maar dit jaar is Konami de concurrent te snel af. En met succes; PES 2017 is, vooral op het gebied van gameplay, het beste deel sinds een lange tijd.

Al vanaf het eerste potje voelt Pro Evolution Soccer 2017 vertrouwd aan. Vooral de vroege PES-fans zullen weer meer van de PlayStation 2-glorietijd in de serie herkennen. Het spel speelt lekker weg, voelt direct en lijkt erg toegankelijk. Wil je een potje spelen met je broertje, vriendin, oma of iemand anders die niet heel erg bekend is met voetbalgames, dan is Pro Evolution Soccer eigenlijk de enige optie. De game voelt hiermee ook een stuk eerlijker dan tegenhanger FIFA; je zult nooit naar je tv schreeuwen omdat de computergestuurde medespelers rare dingen doen of omdat de bal vreemd van de voet wegspringt. In voorgaande edities vormde de keeper nog het grootste hekelpunt, maar dat is dit jaar ook voorbij. Wij hebben de doelmannen nog op weinig vreemde fratsen kunnen betrappen.

pes-2

Toch schuilt in de toegankelijkheid van de gameplay ook direct het grootste nadeel. Het voelt namelijk allemaal niet erg diepgaand. De bal beweegt soepel van voet naar voet, maar echt foutmarges lijken de spelers nauwelijks te hebben. Of je nu speelt met Ajax of FC Barcelona, bijna alle acties lukken. Bij een FC Barcelona stoort dit misschien niet direct, maar bij de lager geklasseerde teams krijgt het geheel toch een wat ongeloofwaardig karakter. Het is zeker leuk om alle acties die je bedenkt ook succesvol uit te kunnen voeren, maar dit zal niet elke speler evenveel voldoening geven. Zo voelt het maken van goals eigenlijk net wat te makkelijk.

Licenties zijn al tijden een probleem van de PES-reeks, maar dit jaar is de balans wel erg zoek. Dit lijkt voort te komen uit de samenwerking tussen Konami en FC Barcelona. De club siert de cover en de achtergronden van veel menu’s; leuk voor de fans maar minder leuk voor de neutrale speler. Fans van het Spaanse voetbal zullen zich echter ook bedrogen voelen; Real Madrid, die andere grootste club van de wereld, is namelijk niet in het spel aanwezig. De Koninklijke is gedegradeerd tot ‘MD White’ en speelt in ongelicenseerde shirts. Een flink gemis voor wat een serieuze voetbalgame zou moeten zijn.