Jack Reacher: Never Go Back

De voorganger had nog een aantal sterke elementen, maar Never Go Back is vooral een dertien-in-een-dozijn-actiefilm. Jack Reacher hoeft wat ons betreft niet meer terug te komen.

Jack Reacher: Never Go Back is nu te koop op Blu-ray en DVD.

De boekverfilming Jack Reacher was in 2012 een aardige hit. Christopher McQuarrie zou hierna wederom met veel succes samenwerken met Tom Cruise, aan de actiefilm Mission Impossible: Rogue Nation en het nog te verschijnen vervolg op deze serie. Hierdoor kwam er bij Jack Reacher: Never Go Back een regiestoel vrij, een vacature die zou worden ingevuld door Edward Zwick (The Last Samurai).

Na het klaren van weer een klus ontdekt Jack Reacher (Tom Cruise) dat zijn militaire contactpersoon Major Turner (Cobie Smulder) wordt beschuldigd van een misdrijf. Vastberaden om dit tot op de bodem uit te zoeken, haast Cruise zich naar haar basis, maar hier wordt hij al snel zelf als slachtoffer aangewezen. Het stel weet te ontsnappen, maar zijn als staatsvijanden nergens veilig. Wanneer de schurken dan ook nog eens ontdekken dat Reacher mogelijk een dochter heeft, lijkt zijn zwakke plek gevonden.

Jack Reacher: Never Go Back

Jack Reacher raakt dus al vroeg in de film betrokken bij een duister complot. Allereerst probeert hij de vals beschuldigde Turner te helpen, maar later wordt hij zelf ook slachtoffer van een samenzwering. Hoewel duidelijk is dat Reacher in de problemen zit, raken we als toeschouwer niet echt geïnteresseerd in een oplossing. We komen niks te weten over Turner en voor de uitdieping van Reachers personage zullen we de vorige film moeten herkijken. Ook is door de mysterieuze opzet niet echt duidelijk tegen wie Reacher het opneemt en waarom we willen dat hij deze strijd wint.

Het vorige deel deed dit een stuk beter. Deze begon met een scène waarin een van de schurken met zijn sluipschuttersgeweer een aantal burgerslachtoffers maakte. Regisseur Edward Zwick krijgt het niet voor elkaar om een vergelijkbaar indrukwekkende passage op het scherm te toveren. Ook Tom Cruise en Cobie Smulders weten het niveau niet op te krikken. Cruise zou zo uit een andere actiefilm kunnen zijn weggelopen; Reacher heeft amper een persoonlijkheid. Smulders wordt duidelijk naar voren geschoven om zijn gelijke te zijn, maar vooral haar actiescènes zijn weinig overtuigend. Never Go Back is een dertien-in-een-dozijn-actiefilm en Jack Reacher hoeft wat ons betreft niet meer terug te komen.