I Am Bolt

I Am Bolt geeft een compleet beeld van een van de succesvolste atleten aller tijden, maar ook een informatief en vermakelijk verslag van een bijzonder charismatisch persoon

I Am Bolt is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Sommige iconen ontstijgen hun discipline; je hoeft dan ook geen fan van atletiek te zijn om van Usain Bolt te hebben gehoord. De man wist op drie Olympische Spelen spelen de treble te pakken, door op de 100 meter, 200 meter en 4×100 meter estafette goud te veroveren. Inmiddels komt het einde van zijn carrière in zicht en is het hoog tijd voor een documentaire over een van de meest succesvolle Olympiërs aller tijden.

I Am Bolt richt zich met name op de aanloop naar de Olympische Spelen in Rio van dit jaar, maar blikt ook terug op zijn eerdere carrière: vanaf het moment dat Bolt ten tonele verscheen tot aan zijn negende Olympische medaille en het besluit om met de atletieksport te stoppen.

I am Bolt

Hoewel de focus dus vooral op Bolts sportcarrière ligt, krijgen we toch een goed beeld van zijn persoon. De documentaire schetst Bolt als een ambitieus, maar af en toe lui persoon. Er wordt veel gebruik gemaakt van vlogs van Bolt zelf, waardoor je bijna op zijn schouder meegaat in het avontuur. Want hoewel zijn overwinningen vaak weinig moeite lijken te kosten, gaat het proces vooraf natuurlijk allesbehalve vanzelf. De aantrekkingskracht van dit verhaal komt vooral van de atleet zelf; zijn interessante persoonlijkheid en ongelofelijke prestaties maken hem tot het ideale onderwerp.

Ook geeft de film goed inzicht in het team rondom Bolt, met name de rol van coach Glen Mills. Je krijgt een goed idee van de essentiële rol die hij speelt en de bijzondere band die hij met Bolt heeft. Maar ook de Duitse dokter Müller-Wohlfahrt en zelfs de Amerikaanse concurrent Justin Gatlin hebben hun aandeel gehad in de vele successen. Al deze verschillende aspecten worden tot een vermakelijk en informatief geheel gesmeden.