Julieta

Pedro Almódovars terugkeer naar het dramagenre biedt een meeslepend en emotioneel verhaal over het verliezen van geliefden.

Julieta is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Gerenommeerd Spaans regisseur Pedro Almódovar bewerkte voor het scenario van Julieta drie verhalen uit het boek Runaway van Nobelprijswinnaar Alice Munro. De film vormt de Spaanse Oscarinzending en neemt het dus op tegen het Nederlandse Tonio en Paul Verhoevens Elle.

Net voordat Julieta (Emma Suárez) op het punt staat om met haar vriend van Madrid naar Portugal te verhuizen, komt ze een oude vriendin van haar weggelopen dochter tegen. De confrontatie doet Julieta reflecteren op haar leven. Het verhaal verschuift naar de jaren ’80 en toont hoe een jonge Julieta (Adriana Ugarte) haar eerste man Xoan (Daniel Grao) ontmoette, hoe dochter Antía ter wereld kwam en hoe de gezinsrelatie uiteindelijk bruut verstoord zou worden.

Julieta

Regisseur Pedro Almódovar maakte furore met dramafilms als Volver en Talk to Her en keert nu, na een korte uitstap met de komedie I’m So Excited!, weer glorieus terug naar het genre. Een groot deel van het verhaal speelt zich af in uitstekend vormgegeven flashbacks; de verschillende tijdsperiodes komen overtuigend maar ook subtiel naar voren, waardoor je je echt in het verleden waant. Ook de sterke casting speelt hier een belangrijke rol in. Zo zijn Emma Suárez en Adriana Ugarte beide overtuigend in de titelrol, je vergeet dat je naar twee verschillende actrices kijkt en ziet alleen nog Julieta.

Almódovar maakt een aantal onorthodoxe beslissingen die aanvankelijk iets vervreemdend werken, maar het verhaal uiteindelijk alleen maar geloofwaardiger maken. Het echte leven houdt zich immers niet aan standaard filmregels en geeft niet altijd alle antwoorden die we verlangen. Op deze manier schetst Julieta een overtuigend beeld van hoe mensen met het verlies van geliefden omgaan. Een meeslepend en emotioneel meesterwerk dat je nog lang zal bijblijven.