Picross 3D: Round 2

Picross 3D: Round 2 is een vermakelijke puzzelgame voor tussendoor. Af en toe kan er ergernis ontstaan vanwege de onduidelijke instructies, maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Picross 3D: Round 2 is een puzzelgame voor de Nintendo 3DS en het vervolg op Picross 3D. Picross is een spel waar je op basis van getallen een aantal blokjes inkleurt of wegstreept. Picross 3D haalt dit concept naar 3D voor nog meer mogelijkheden voor vormen en in Picross 3D: Round 2 zijn er nog meer vormen en andere extra’s toegevoegd.

Picross 3D

Zodra het spel opgestart is, krijg je eerst een introductie in het spel ‘picross’ en hoe het in zijn werk gaat. Ook wordt uitgelegd hoe de besturing werkt. De introductie gaat er vanuit dat de speler nooit een puzzelspel als sudoku of een vergelijkbaar type puzzel heeft gespeeld. Dit is erg fijn voor een beginner van dit type spellen. Voor iemand die al eerdere delen van picross heeft gespeeld, helemaal van Nintendo, is het erg traag en langdradig.

In een notendop: Je krijgt een groot blok van kubussen waar je kubussen moet verwijderen en kleuren in blauw of oranje. Blauwe blokken blijven een kubus terwijl oranje blokken allerlei vormen kunnen aannemen zodat het niet beperkt is tot puur vierkante blokken. Zo zijn er meer beelden te maken dan voorheen en die zien er ook strakker uit dan in het eerste deel.

In Picross 3D: Round 2 zijn een hoop boeken met een aantal puzzels. Elke puzzel staat gekoppeld aan het thema van het boek, bijvoorbeeld ‘muziek’ of ‘Nieuwjaar in Japan’. Ook kun je ondersteunde amiibo inscannen om een specifieke puzzel te krijgen. Als je een puzzel hebt afgemaakt, kun je daarna alle beelden individueel bekijken. Hier krijg je ook informatie over het voorwerp. Dit is erg leuk maar langer dan een paar seconden zul je de voorwerpen niet bekijken.

Hoe verder je komt, hoe gecompliceerder de puzzels worden. Waar je begint met hooguit 20 blokken, krijg je binnen de kortste keren puzzels van 300 blokken. Zolang je maar rustig elke rij afspeurt, kom je vaak een blok tegen dat je dan kunt invullen. De besturing is makkelijk en voelt snel als natuurlijk aan. Ook zijn er wat opties om het je makkelijk te maken. Zo is er de bom, waarmee je alle nutteloze blokken meteen weghaalt. Ook kun je om een hint vragen als je echt niet meer weet wat je moet doen. Gelukkig is dat over het algemeen wel duidelijk.

Picross 3D: Round 2

Soms geeft het spel niet alle informatie prijs en kun je deze door logisch beredeneren niet altijd vinden. Welk blokje je dan moet inkleuren, is onduidelijk en je moet soms op je intuïtie vertrouwen. Als er geen informatie meer staat over welke blokjes je moet kleuren en je klikt vervolgens de verkeerde aan, voelt het wel alsof het spel je straft. Dit zijn de momenten dat je om een hint vraagt; alleen zo heb je niet het gevoel hebt dat je er slimmer van bent geworden, je wilt gewoon geen fout maken. Het is daarom soms vervelend dat er op bepaalde blokjes geen informatie staat.

Picross 3D: Round 2 is een leuke en simpele game die je voor uren bezig kan houden vanwege de grote hoeveelheid puzzels. De toevoeging van andere vormen dan blokken, zorgen voor een enorme diversiteit aan puzzels. Dit zorgt er ook voor dat het spel niet te makkelijk is, maar soms alsnog wel wat eentonig. Een heerlijk spel voor tijdens een rustige regenachtige middag of een lange treinrit, maar verwacht geen spektakel van een spel.