Hitman – The Complete First Season

Hitman is nog steeds een goede game, het is vooral jammer dat de disc-versie niks nieuws te bieden heeft.

Hitman zou vorig jaar eigenlijk volledig verschijnen, maar de release werd opgeplitst in meerdere delen. De game verscheen in de vorm van een tutorial en zes verschillende ‘episodes’ die los of als season pass konden worden aangeschaft. Inmiddels is de verzameling ook beschikbaar op disc, onder de naam Hitman: The Complete First Season.

In deze nieuwe Hitman-game wordt Agent 47 gecontracteerd door een mysterieuze opdrachtgever (en het is niet die van Bassie & Adriaan). Hierdoor komt de huurmoordenaar langs verschillende internationale locaties zoals Parijs, Sapienza, Marrakech en Bangkok. De opzet van het verhaal is erg cinematisch en dus zullen we verder niks verklappen, maar er is natuurlijk meer aan de hand op dan het eerste gezicht lijkt.

Hitman the complete first season

De manier waarop deze levels worden uitgespeeld zal voor de Hitman-liefhebbers een feest der herkenning zijn. Alles voelt direct vertrouwd, van de gameplay-elementen tot de basisbesturing. Toch zullen ook nieuwkomers zich welkom voelen. De game start met een effectieve tutorial die alle mogelijkheden duidelijk uitlegd. Verder is het ook mogelijk om diverse opties aan- of uit te schakelen om de moeilijkheid aan te passen. De game zelf ziet er geweldig uit; omgevingen hebben veel details en zijn voorzien van een ruime hoeveelheid personages. Er zijn misschien niet heel veel locaties, ze voelen wel als geloofwaardige en levende omgevingen. De missies zijn ook een stuk ruimer opgezet, waardoor je een veel beter gevoel van vrijheid krijgt.

De episodische opzet is niet helemaal nieuw. Telltale-games en titels als Life is Strange verschenen al eerder op deze manier, waar dit zijn toch wat kleinere games. Toch bleek het een interessant idee voor de Hitman-game. De opzet nodigde uit om levels op verschillende manieren uit te spelen, alsof elke missie een game opzich is. Het is namelijk mogelijk om redelijk snel door de levels te gaan. De uitdaging zit hem in het halen van perfecte scores, maar de disc-versie nodigt minder uit om dit te behalen. Ook is er voor de fans die de episodes al eerder hebben aangeschaft niks nieuws toegevoegd, de disc-versie bevat zelfs geen platinum trophy op de PlayStation 4.