Doorgaan naar artikel
Yakuza 0
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Yakuza 0 is een prachtige toevoeging aan de Yakuza-reeks. Het sterke verhaal en de vele, vaak humoristische, minigames zorgen voor vele uren speelplezier. Alleen op het gebied van lokalisatie en op het grafische vlak zijn er nog verbeteringen mogelijk. Wie had gehoopt op een Japanse GTA-kloon komt echter bedrogen uit, maar dat is juist wat Yakuza 0 zo uniek maakt.

Yakuza 0 is inmiddels alweer het zesde deel in de Yakuza-serie. Een mateloos populaire serie in het land van herkomst, maar hier is het eigenlijk meer een cult-iets. Yakuza 0 is een prequel voor de gehele serie en speelt zich af in de jaren 80. Twee jaar geleden in Japan kwam dit spel al uit voor de PlayStation 3 en in 2016 kreeg het een HD-update voor de PlayStation 4. Nu, na een jaar van lokalisatie, is het spel dan eindelijk ook bij ons beschikbaar. Was dit het wachten waard? En kunnen wij in Europa net zo van dit spel genieten als in Japan?

In december 1988 raken twee personen uit de Yakuza-wereld, Kazuma Kiryu en Goro Majima, betrokken bij een machtsstrijd van de Japanse onderwereld. Het middelpunt van deze strijd gaat om een stuk braakliggend terrein dat de Vacant Lot wordt genoemd.

Kiryu’s baas belooft een promotie aan degene die hem de Vacant Lot kan bezorgen; het laatste stuk grond dat de Dojima familie nodig heeft om de hele wijk in handen te krijgen. Vlak daarna wordt Kiryu verdacht van de moord op een man die hij eerder een bezoek heeft gebracht in opdracht van een woekeraar. Kiryu is onschuldig en lijkt betrokken te zijn geraakt bij een complot om zijn mentor Kazama te grazen te nemen.

Goro Majima runt een nachtclub in Osaka nadat hij verbannen is uit de Tojo clan, maar beleeft er geen plezier meer aan. Majima krijgt echter een nieuwe kans om zich te bewijzen met een simpele opdracht: het vermoorden van een blind meisje. Hij neemt de opdracht aan maar besluit om het meisje te beschermen en uit te zoeken wat de Tojo clan van plan is.

review yakuza 0

De Yakuza-serie staat bekend om sterke en diepgaande verhaallijnen en ook bij dit deel zijn de mensen bij SEGA er weer in geslaagd om iets moois neer te zetten. Zowel Kiryu als Majima zijn bekenden in de wereld van Yakuza, maar ook de nieuwe personages zijn goed uitgewerkt. Het verhaal grijpt je vanaf het begin gelijk vast en laat je ook niet meer los.

Aangezien dit spel over de Japanse mafia gaat, kan vechten natuurlijk niet ontbreken. Van dronken vreemdelingen tot vol getatoeëerde Yakuza-eindbazen, bijna niemand ontkomt aan de vuisten van Kiryu en Majima. In het begin kom je nog weg met het blind aanvliegen van een vechtpartij, maar met name de eindbazen vragen enige vorm van strategie. Tijdens het spel heb je de mogelijkheid om je personage te ontwikkelen. Dit houdt in dat je nieuwe moves kunt kopen die je kunt gebruiken in de gevechten. Het vechten is vrij repetitief, maar gaat desondanks nooit echt vervelen. De tegenstanders zijn namelijk steeds weer verschillend en dat, samen met het gebruik van nieuwe moves, zorgt ervoor dat het toch leuk blijft.

Een groot onderdeel van Yakuza 0 is de de vele minigames die het te bieden heeft. Al vrij aan het begin van het spel krijg je te maken met de eerste minigame: karaoke. Gelukkig hoef je niet zelf te zingen, maar is het meer een soort Guitar Hero. De bedoeling is dat je op de maat van de muziek de juiste knop op de controller indrukt. Dit klinkt overigens veel makkelijker dan het in werkelijkheid is.

Een andere vrij vermakelijke minigame is een soort variant van Dance Dance Revolution; compleet met foute muziek uit de jaren 80. Maar de mooiste en de meest indrukwekkende minigames die je tegen zult komen, zijn de speelbare SEGA arcade-kasten. Je hebt de mogelijkheid om klassiekers te spelen zoals: OutRun, Space Harrier, Super Hang On en Fantasy Zone.

Helaas zijn er ook enkele minpunten te ontdekken. Yakuza 0 verscheen oorspronkelijk voor de PlayStation 3 en heeft daarna een upgrade gekregen voor de PlayStation 4. Dit zorgt er waarschijnlijk voor dat het grafisch een stuk minder mooi eruit ziet dan andere games van deze generatie. Overigens is dit niet heel erg storend, maar het had de game net even iets beter gemaakt. Ook heeft SEGA een aantal fouten gemaakt bij de lokalisatie van het spel. Of de vertalingen helemaal kloppen is voor ons niet te controleren, maar de Engelse teksten die in beeld verschijnen bevatten regelmatig taalfouten. Een aantal woorden lijken namelijk fonetisch geschreven te zijn, maar gelukkig is het verhaal nog steeds goed te volgen.

review yakuza 0

Yakuza 0 is een prachtige toevoeging aan de Yakuza-serie. Ondanks het feit dat er nauwelijks iets veranderd is aan het concept, gaat het nog steeds niet vervelen. Het verhaal is zoals altijd behoorlijk diepgaand en goed uitgewerkt. De Japanse stemacteurs hebben hun werk goed gedaan en zorgen ervoor dat het verhaal geloofwaardig overkomt. Ook humor ontbreekt gelukkig niet in dit deel en is een belangrijk aspect dat deze serie zo populair maakt. Naast het hoofdverhaal zijn er ook nog allerlei minigames te spelen, zoals karaoke en dansen, die voor wat leuke afwisseling zorgen.

Helaas is Yakuza 0 niet perfect, want grafisch gezien hadden wij wel iets meer verwacht. Ook op het gebied van lokalisatie hebben de ontwikkelaars een aantal steken laten vallen, zeker gezien de tijd die ze hiervoor genomen hebben. Desondanks is Yakuza 0 een must-have en staat het garant voor vele uren speelplezier.