24 Wochen

24 Wochen weet een lastig onderwerp op overtuigende wijze te behandelen. Dit vooral dankzij de ogenschijnlijk objectieve vertelling en het natuurlijke acteerwerk.

24 Wochen is nu te koop op DVD.

Terwijl men bij Duitse cinema vooral zal denken aan films over de Tweede Wereldoorlog, is dit uiteraard niet het enige wat onze oosterburen produceren. Zo is er ook 24 Wochen, een mooi drama dat tijdens de Berlinale, het filmfestival van Berlijn, in 2016 in première ging.

Succesvolle caberatiere Astrid (Julia Jentsch) en haar man Markus (Bjarne Mädel) zijn gelukkig getrouwd en hebben een zoon. Hoewel ze al een druk leven leiden is het stel al bijna zes maanden in verwachting van een tweede kind. Hun wereld komt op zijn kop te staan wanneer ze horen dat het kind het Down-syndroom heeft. Hoewel hun omgeving niet echt positief is besluiten ze om het kind te houden. Helaas blijkt het kind even later een hartafwijking te hebben, een late abortus lijkt hierdoor toch nog een reële optie.

24 Wochen

Hiermee worden zeker een aantal controversiele onderwerpen behandeld. Dit gebeurt op een hele natuurlijke manier, de manier waarop de personage’s met dit dilemma omgaan is geloofwaardig gebracht. Ook wordt er nooit de indruk gewekt dat de filmmakers proberen te choqueren of de Duitse abortuswetgeving aan de kaak willen stellen. Dit komt vooral door de ogenschijnlijk objectieve vertelwijze van regisseuse Anne Zohra Berrached (Two Mothers). Het verhaal ontvouwt zich als een soort documentaire, de personages bezoeken verschillende doctoren en specialisten en zetten voor- en nadelen op een rijtje. Niet elke kijker zal zich in alle keuzes en het gewaagde slot kunnen vinden, maar de manier waarop de film de besluitvorming in beeld brengt is erg interessant.

Dit komt grotendeels door de sterke personages, die herkenbaar en natuurlijk overkomen door het prima acteerwerk. Vooral Julia Jentsch (Sophie Scholl, Der Untergang) neemt in haar hoofdrol de kijker bij de hand. Al vanaf het eerste moment heb je het beste met Astrid voor en raak je geïnteresseerd in de keuzes die zij maakt. De relatie tussen Astrid en Markus is bijzonder geloofwaardig. Bjarne Mädel geeft zijn personage de juiste overeenkomsten en verschillen die je bij een partner zou verwachten. De herkenbare elementen versterken het drama en maken, in combinatie met het lastige onderwerp, van 24 Wochen een bijzondere film.