Live
Bekijk de livestream
Live
Review: Dragon Quest VIII 3DS
Review: Dragon Quest VIII 3DS
Geschreven door Dragon Quest VIII 3DS Rutger Engel op 17 februari 2017 - Games - 1 1 / 5 sterren
Oordeel

Dragon Quest VIII 3DS is waarschijnlijk niet de moeite waard voor mensen die niet enorm nostalgisch zijn. Twee van de grootste veranderingen, namelijk het ontstaan van gevechten en de muziek, zijn allebei minder dan ze waren in de tijd van de PlayStation 2 en dat is gewoonweg onacceptabel.

Onvoldoende

Recentelijk heeft Nintendo een (met name in het Oosten) populaire RPG nieuw leven ingeblazen in de vorm van Dragon Quest VIII 3DS, maar is The Journey of The Cursed King nog wel zo leuk na al deze jaren?

Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen: Dragon Quest VIII 3DS heeft een paar aanpassingen ten opzichte van de PS2-versie, maar deze voelen bijna allemaal als minpunten.

De grootste aanpassing is het feit dat er geen ‘random encounters’ zijn (dit zijn gevechten of monsters die plotseling verschijnen als je door de wereld loopt), in plaats daarvan zijn er nu monsters verspreid over de wereld. Wanneer je met ze in aanraking komt begint een gevecht. Op zich is dit niet heel slecht, maar door het bewegen van de camera kun je dit systeem volledig manipuleren en monsters in de wereld laten verdwijnen of verwisselen met een ander monster. Was dit nou een heel ingewikkeld proces dan zou dit geen probleem zijn, maar het feit dat monsters verdwijnen door gewoon regelmatig om je heen te kijken is een behoorlijk probleem.

Dragon Quest VIII 3DS

Ook is de orkestrale muziek die het origineel had vervangen door een vrij zwakke elektronische variant. Dit komt waarschijnlijk vanwege licentieproblemen, want in de Japanse versie komt de orkestrale versie nog wel voor. Dit is behoorlijk jammer; goede en sfeervolle muziek kan een groot verschil maken voor een JRPG.

Op deze twee grote minpunten na, zijn er alleen wat kleinere aanpassingen die weinig impact hebben. Nog misschien een leuk extraatje voor de minder geduldige speler is dat je gevechten kunt doorspoelen, zodat je niet vijf seconden kijkt naar de animatie van een aanval.

Al met al zou deze port naar de 3DS alleen de moeite waard zijn voor mensen die wel héél erg benieuwd zijn naar deze game en hem hoe dan ook willen spelen, of voor de mensen die een enorm gevoel van nostalgie tegenover dit spel hebben. De rest kan deze 3DS-variant waarschijnlijk beter links laten liggen.

Relevante berichten
Review: Blaster Master Zero (3DS)
Blaster Master Zero is een remake van het origineel op de NES en is ook uit voor de Nintendo Switch. In Blaster Master Zero speel je als Jason Frudnick...
Review: FlatOut 4: Total Insanity
FlatOut 4: Total Insanity is een arcade-racer die in 2015 al is aangekondigd door Bigben Interactive. Het is een vervolg op het in 2011...
Review: 1-2 Switch
Bij Nintendo is er een kei in om games uit te brengen rond de lancering van een nieuwe console die je direct kennis laten maken met alle functies, maar vooral leuk zijn...