The Forger

The Forger heeft moeite met het balanceren van actie en drama en ook hoofdrolspeler John Travolta weet de kar niet te trekken. Dat de film kijkbaar is, is vooral te danken aan Tye Sheridan

The Forger is nu te koop op DVD en Blu-ray

De carrière van John Travolta heeft de nodige hoogte- en dieptepunten meegemaakt. Het begon voorspoedig met de jaren ’70-hits Saturday Night Fever en Grease, maar dit succes bleek lastig vol te houden. Halverwege de jaren ’90 maakte hij een comeback met Quentin Tarantino’s Pulp Fiction, maar dit werd enkele jaren later teniet gedaan met de megaflop Battlefield Earth. Inmiddels zien we hem vooral in kleinere films voorbij komen. Zo was er onlangs de western In A Valley of Violence en nu het actiedrama The Forger.

Raymond Cutter (John Travolta) heeft nog maar tien maanden gevangenisstraf te gaan wanneer hij zichzelf besluit vrij te kopen. Hoewel hij hiermee in de schuld komt te staan bij een beruchte maffiabaas, ziet Raymond dit als de enige optie om zijn terminaal zieke zoon Will (Tye Sheridan) en vader Joseph (Christopher Plummer) nog te kunnen zien. Zijn verleden achtervolgt hem snel en Raymond ziet zichzelf genoodzaakt om weer terug te vallen op zijn oude werkzaamheden: het vervalsen en stelen van schilderijen. Hij raakt betrokken bij een complot om het Monet-schilderij La Promenade te stelen, maar dan verschijnt plots hulp uit onverwachte hoek.

The Forger

The Forger heeft nogal last van een identiteitscrisis. Aan de ene kant is het een actiefilm over een exgedetineerde die in zijn oude gedrag terugvalt en aan de andere kant een drama over een schilder met een terminaal zieke zoon. Eigenlijk doen beide aspecten vooral afbreuk aan elkaar. Het scenario zit vol met clichés en de momenten waarop het iets nieuws probeert te doen, slaan de plank volledig mis.

Dit komt deels door een bijzonder matige Travolta, zijn acteerwerk is tegenwoordig net zo weinig overtuigend als zijn haarlijn en ook zijn vechtscènes komen erg houterig over. Gelukkig maakt Tye Sheridan (Mud, Joe, X-Men: Apocalypse) een hoop goed, maar een op andere manier dan je zou denken. Hoewel zijn personage terminaal ziek is, weet hij de film een hoop humor te geven. Christopher Plummer (Danny Collins) stelt ook zeker niet teleur, maar Sheridan is toch wel de voornaamste reden dat The Forger kijkbaar is.