Felony

Het scenario van politiethriller Felony is niet altijd even sterk, maar de acteerprestaties van Joel Edgerton en Tom Wilkinson maken een hoop goed.

Felony is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Joel Edgerton draait alweer wat jaartjes mee en heeft met films als Exodus, Black Mass en natuurlijk Warrior al behoorlijke titels op zijn naam staan. Ondertussen houdt de Australiër zich ook bezig met andere aspecten van het filmproces. Zo schreef en regisseerde hij het gelauwerde The Gift uit 2015. Eerder schreef hij al het scenario van Felony, een Australische thriller die nu ook in Nederland verkrijgbaar is.

Tijdens een nachtelijk autoritje raakt detective Malcolm Toohey (Joel Edgerton) per abuis een fietsend kind met zijn zijspiegel. Hij raakt in paniek en vertelt de hulpdiensten een aantal leugens. Dit escaleert wanneer zijn collega Carl Summer (Tom Wilkinson) en zijn kersverse partner Jim Melic (Jai Courtney) arriveren. Summer heeft al snel door wat er aan de hand is en besluit Toohey te helpen. Ook Melic ruikt onraad, vooral vanwege het ontoereikende onderzoek van Summer. Het zet een kettingreactie in gang waarbij leugens en de waarheid continu in conflict zijn.

Felony

We kunnen zonder twijfel stellen dat Joel Edgerton vele talenten bezit. Het scenario presenteert een aantal interessante dilemma’s en het is boeiend om te zien hoe de personages hier mee omgaan. De keuzes die zij maken zijn alleen niet altijd even slim en vooral de opzet die het plot in beweging zet rammelt wat. Gelukkig weet het prima acteerwerk dit goed recht te trekken.

Edgerton toont weer eens aan goed de sombere hoofdpersoon te kunnen spelen. De houding van zijn personage kan wat deprimerend zijn, maar hij weet toch knap de film te dragen. Jai Courtney heeft een aantal mindere prestaties op zijn conto staan, maar weet in zijn natuurlijke accent een stuk beter te acteren. Na films als The Water Diviner en Suicide Squad doet hij het hier weer bovengemiddeld. Toch is veteraan Tom Wilkinson (Selma, The Grand Budapest Hotel) de echte ster. Hij maakt het misschien wel moeilijkste personage erg menselijk en geloofwaardig. Al met al is Felony een degelijke film, geen vervelende kijkbeurt maar ook niet bijzonder memorabel.