A Pixel Story

Het vrolijke en kinderlijke personage van A Pixel Story geeft de indruk dat het hier gaat om een eenvoudige platform-game. Maar laat je niet misleiden, want dit spel is alles behalve makkelijk. Zeker bij de challenges is een vergelijking met Super Meat Boy niet misplaatst. A Pixel Story is misschien niet voor iedereen, maar val je in de juiste doelgroep dan is dit een geweldige game.

A Pixel Story is een 2D-platformer met veel puzzel-elementen. Het spel neemt je mee op reis door de geschiedenis van platform-games. Het doel is het bereiken van de kern van ‘Het Systeem’ om zo het gevaarlijke OS te stoppen en de wereld te redden. A Pixel Story bevat zes verschillende gedetailleerde werelden vol met puzzels die je moet oplossen met behulp van de Magische Teleportatiehoed. Helemaal nieuw is dit spel niet, want bijna twee jaar geleden was het al beschikbaar op Steam. Nu is het avontuur ook te spelen op PlayStation 4 en Xbox One.

Het verhaal begint met een ontsnapping uit een soort van Pong-wereld en gaat daarna over in een omgeving die veel weg heeft van games uit het begin van de 8-bit-periode. Naarmate het spel vordert, ga je steeds minder ver terug de tijd in. Het blijft in alle gevallen wel gewoon een 2D-platformer, waardoor het grafisch steeds meer gaat lijken op een spel als Rayman Legends.

Een van de eerste opdrachten die je moet voltooien is het vinden van de Magische Teleportatiehoed. Deze hoed is een belangrijk hulpmiddel bij het oplossen van alle puzzels. De werking is vrij eenvoudig: laat de hoed ergens achter en je kunt op elk moment teleporteren naar deze plek. Ook kun je dit mechanisme gebruiken om hoger en verder te springen dan normaal. Het idee achter de Magische Teleportatiehoed is vrij simpel, maar zorgt voor leuke en uitdagende puzzels. Wel is het gebruik hiervan af en toe een beetje repetitief en krijg je het gevoel dat je dezelfde puzzels al meerdere keren hebt uitgevoerd.

A Pixel Story

Ondanks het feit dat het spel in het begin een 8-bit uiterlijk heeft, ziet het er prachtig en kleurrijk uit. De vrolijke muziek en de herkenbare geluidseffecten maken het helemaal af en zorgen ervoor dat je helemaal opgaat in het spel.

Naast het hoofdverhaal bevat A Pixel Story ook nog verschillende uitdagingen die verspreid zijn door de zes werelden. Deze uitdagingen zijn niet verplicht voor het voltooien van de game, maar kunnen wel helpen. De moeilijkheidsgraad ligt echter vele malen hoger dan de rest van het spel. Een aantal uitdagingen zijn zelfs zo moeilijk dat ze haast onmogelijk zijn, waardoor je behoorlijk gefrustreerd kunt raken. Het zorgt er in ieder geval wel voor dat de game nooit echt saai is.

A Pixel Story

A Pixel Story is een prachtig spel dat je meeneemt door verschillende periodes van platform-gaming. Ook al lijkt het door de vrolijke muziek en de kleurrijke omgevingen op een eenvoudige game; dat is het zeer zeker niet. De moeilijkheidsgraad van het hoofdverhaal is al behoorlijk hoog, maar die van de uitdagingen grenst aan het onmogelijke. Hierdoor is A Pixel Story misschien niet voor iedereen weggelegd, maar het zorgt er wel voor dat de beoogde doelgroep veel voldoening uit deze game kan halen.