Doorgaan naar artikel
The Girl on the Train
Aloys van Outersterp
Aloys van Outersterp
Voormalig hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Het talent voor de camera van deze boekverfilming doet duidelijk zijn best. Maar helaas verloopt de vertelling van The Girl on the Train op iets minder indrukwekkende wijze, waardoor de kijker niet wordt uitgenodigd om het gepresenteerde mysterie te ontrafelen.

The Girl on the Train is nu te koop op Blu-ray en DVD

Het boek The Girl on the Train kwam kort na de eerste publicatie binnen in de verkooplijst van de New York Times en zou hier zestien weken op de eerste plaats blijven staan. Inmiddels is het boek miljoenen keren verkocht en zijn er talloze vertalingen verschenen, dus kon een film niet uitblijven.

Rachel Watson (Emily Blunt) legt elke dag hetzelfde traject af per trein. Ze passeert hierbij het huis van Megan (Haley Bennet) en Scott (Luke Evans) en begint te fantaseren over hoe hun levens er uit zouden kunnen zien. Op een dag blijkt dat Megan is vermist, waarna Rachel zich als de aangewezen persoon voelt om te helpen. Toch zijn er een aantal probleempjes: Rachel is namelijk alcoholist en haar ex woont met zijn nieuwe vrouw een paar huizen verderop

Hoewel The Girl on the Train zeker geen geweldige film is, valt dit niet te verwijten aan Emily Blunt. De actrice zet zich volledig in en weet hiermee een boeiend personage te vertolken. Eigenlijk is het zonde dat dit haar niet veel meer dan een BAFTA-nominatie heeft opgeleverd. Ook het overige acteerwerk is sterk, van de recent doorgebroken Haley Bennett (The Magnificent Seven) tot de meer ervaren Allison Jenney (Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children). Met Luke Evans (The Hobbit), Edgar Ramírez (Joy) en Rebecca Ferguson (Mission Impossible: Rogue Nation) voor de camera is er aan talent geen gebrek.

Het gaat vooral mis achter de camera. The Girl on the Train lijkt vooral bedoelt om een nieuwe Gone Girl te zijn, maar het slaagt hier niet echt in. Hoewel de opzet interessant en veelbelovend is, valt halverwege alles uiteen. De regie van Tate Taylor (The Help) is erg cliché en mist diepgang. De manier waarop het verhaal zich ontvouwt voelt gefabriceerd en de kijker wordt niet uitgenodigd om het mysterie te ontrafelen. Hierdoor voelt The Girl on the Train meer als een tv-film, maar dan met topacteurs.