Nina Simone

Biografische film Nina Simone probeert met de verhaalsstructuur nog wat interessants te doen, maar valt uiteen door de totaal onovertuigende hoofdrol van Zoë Saldana.

Nina Simone is nu te koop op DVD.

Nina Simone was een invloedrijke zangeres en pianiste, die ook actief was bij de Civil Rights Movement van Martin Luther King. Haar bijzondere mix van stijlen heeft veertig albums opgeleverd en een carrière van ongeveer vijftig jaar. Meer dan genoeg redenen voor een film. Al laat Nina Simone dat niet goed zien.

In 1988 is de succesperiode van Nina Simone lang geleden. De zangeres heeft de nodige problemen, waardoor ze uiteindelijk iemand bedreigt met een wapen. Simone komt hierdoor in een psychiatrisch ziekenhuis, waar ze in contact komt met Clifton Henderson (David Oyelowo). Clifton krijgt een baan als assistent aangeboden en ze vertrekken samen naar Europa. Hier blijkt de omgang lastiger dan verwacht, Nina Simone heeft nog steeds flinke uitbarstingen en lijkt haar succes definitief vaarwel te kunnen zeggen.

Nina Simone, Zoe Saldana

Cynthia Mort, schrijfster van series als Roseanne en Will & Grace, heeft met de vertelling van haar regiedebuut zeker iets proberen neer te zetten. De invalshoek is interessant en doet denken aan het recente Miles Ahead. Ook David Oyelowo (Selma) is opzich prima in zijn bijrol, maar de film valt totaal uiteen door de hoofdrolspeelster.

Zoë Saldana kreeg veel kritiek voor haar vertolking van Nina Simone, vooral vanwege haar hevige make-up. Het is zeker begrijpelijk dat mensen zich beledigd voelen door de inhoud, maar als we de film an sich beoordelen hebben we vooral een probleem met de belabberde uitwerking van de rol. Saldana (Star Trek, Guardians of the Galaxy) is zeker niet de minste actrice, maar komt hier totaal onnatuurlijk over. Haar donkerder gemaakte huid heeft een rare glans en haar nepneus is duidelijk opgeplakt, het enige redelijk acceptabele is haar pruik. Robert Downey Jr. zag er in Tropic Thunder overtuigender uit. Ook speelt ze ongeloofwaardig, haast karikaturaal. Als dan ook nog eens haar pianospel duidelijk nep is, vraag je je af waarom een meer geschikte actrice deze rol niet heeft gekreken.