Victoria seizoen 1

De serie Victoria is visueel overtuigend, maar wuift interessante politieke elementen te vaak weg. Hierdoor blijft een weinig diepgaand verhaal over dat vaak meer op een soap lijkt.

Victoria seizoen 1 is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Koningin Victoria van het Verenigd Koninkrijk was lange tijd de langstzittende vorst van Groot Brittanië. De regeerperiode van meer dan 63 jaar lijkt ideaal voer voor een langlopende serie, maar er zouden aanvankelijk maar acht afleveringen van Victoria verschijnen. Uiteindelijk werd het zo goed bekeken dat er toch nog een vervolg zal gaan komen.

Na het overlijden van koning William is zijn nichtje Alexandrina Victoria (Jenna Coleman) de aangewezen troonopvolger. Met haar jonge leeftijd en korte lengte heeft koningin Victoria aanvankelijk moeite om het verdiende respect te verdienen, maar wordt hierin bijgestaan door Lord Melbourne (Rufus Sewell). Een interessante samenwerking die misschien kan uitmonden in meer dan dat, al heeft ook de jonge prins Albert (Tom Hughes) zijn oogje op de koningin laten vallen.

Jenna Coleman (Dr. Who) weet ondanks haar leeftijd van 30 jaar de jeugdigheid van de 18-jarige koningin overtuigend over te brengen. Evengoed speelt ze de rol Queen Victoria met de benodigde zelfverzekerde houding en houterigheid, al maakt dit haar acteerwerk wel iets minder toegankelijk. Rufus Sewell (A Knight’s Tale, Hercules) is eigenlijk het tegenovergestelde, zijn relatief modern aanvoelende vertolking van Lord Melbourne vormt het hart en ziel van de serie.

Overzichtsshots van steden en paleizen zijn overduidelijk compleet uit de computer komen rollen en zien er heel nep uit. Aan de andere kant zijn decors en kostuums van een veel hogere kwaliteit. In combinatie met de sterke cinematografie weet de serie toch nog visueel te overtuigen. Toch is dit niet helemaal genoeg om het gebrek aan verhaal te compenseren, waar recentelijk The Young Pope hier wel in slaagde. Dit komt met name doordat interessante politieke elementen worden weggewuifd en de focus meer ligt op de relatieperikelen van Queen Victoria en haar band met Lord Melbourne. Dit element is niet altijd geloofwaardig, neemt diepgang weg en geeft de serie een wat goedkoop karakter. Het lijkt vaak meer op een soap dan een interessant geschiedkundig drama, terwijl de serie zich wel als dit laatste lijkt te profileren.