The Night Of

The Night Of geeft een interessante draai aan het bekende 'moordmysterie'-concept. Het sterke scenario laat op The Wire-achtige wijze alle aspecten aan bod komen, van politie en justitie tot de familie van de vermeende dader, en ook de acteurs zetten hun beste beentje voor, met Riz Ahmed en John Torturro als absolute uitblinkers.

The Night Of is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Riz Ahmed verscheen op de radar met de film Four Lions. Na sterke rollen in Ill Manors en Nightcrawler kunnen we wel stellen dat hij nu definitief is doorgebroken. Zo verscheen hij in 2016 in Jason Bourne, Rogue One: A Star Wars Story en de HBO-miniserie The Night Of.

De New Yorkse student Nasir ‘Naz’ Khan (Riz Ahmed) pakt de taxi van zijn vader met de intentie om naar een feest te gaan, maar zal hier nooit aankomen. Onderweg stapt de aantrekkelijke Andrea (Sofia Black D’Elia) bij hem in. Het tweetal maakt een rit door de stad en komt uiteindelijk terecht bij het huis van Andrea. Enige tijd later wordt Naz wakker aan de keukentafel zonder herinnering over wat er is gebeurd. Hij besluit Andrea gedag te zeggen, maar komt er hierbij achter dat ze op brute wijze is vermoord. De student wordt opgepakt en blijkt de enige verdachte; al het bewijsmateriaal wijst naar hem en zijn verklaring rammelt aan alle kanten. Maar dan verschijnt plots de advocaat John Stone (John Torturro), die vastbesloten raakt om de jonge Naz te helpen.

The Night Of

The Night Of belicht uiteenlopende perspectieven op het moordmysterie, van politie en justitie tot de familie van de vermeende dader, en geeft hiermee een mooi volledig beeld. Met de focus op verschillende aspecten, doet de serie wat denken aan The Wire. Dat is ook niet vreemd, schrijver Richard Price werkte aan een aantal afleveringen van die serie. Toch ligt de focus duidelijk minder op realisme, maar hiervoor krijgen we een hoop spanning en drama terug.

De goed gerealiseerde personages en nauwkeurige opbouw weten je goed in het verhaal mee te krijgen en de serie zet je vaak op het verkeerde been. Niet in de laatste plaats door de uitmuntende Riz Ahmed, die je met zijn veelzijdige vertolking vaak laat twijfelen aan Naz. Aanvankelijk denk je dat hij de moord nooit gepleegd kan hebben, maar zijn goedhartigheid valt op effectieve wijze uit elkaar naarmate de serie vordert. De transformatie van Naz doet zelfs iets denken aan die van Michael Corleone in de The Godfather-films.

The Night Of

De serie kwam mede door James Gandolfini tot stand en de The Sopranos-acteur zou aanvankelijk ook de rol van advocaat Stone op zich nemen. Na zijn spijtige overlijden in 2013 kwam Robert De Niro (Heat) in beeld, maar de advocaat wordt uiteindelijk gespeeld door John Torturro (The Big Lebowski). Achteraf is het moeilijk om iemand anders in de rol voor te stellen en dat is het grootste compliment dat we Torturro kunnen geven. De teneergeslagen advocaat Stone heeft zowel zijn zwakke als sterke momenten en Torturro weet de kijker bij de hand te nemen op de momenten waar dit nodig is.

De acteurs maken optimaal gebruik van het sterke scenario. Via kleine zinnetjes hier en daar krijgen we op een subtiele manier veel (achtergrond)informatie. Hoewel de serie draait rondom een moordmysterie, vormt het vinden van de dader niet de focus. De serie is meer geïnteresseerd in de gevolgen voor de betrokkenen en schetst een situatie die zo ingrijpend is dat je als kijker ook mee gaat in dit idee. Je maakt je uiteindelijk meer zorgen om de toekomst van de personages dan wie de moord heeft gepleegd, dat maakt The Night Of zo bijzonder.