Quarry seizoen 1

Het verhaal van een marinier die huurmoordenaar wordt maakt een aantal onverwachte wendingen, maar door de weinig interessante hoofdpersonages weten deze niet altijd te boeien. Pas laat in het seizoen maakt Quarry zijn potentie waar.

Quarry seizoen 1 is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Auteur Max Allan Collins heeft met Dick Tracy, Batman en het eerder verfilmde Road to Perdition de nodige titels op zijn naam staan. In de jaren ’70 schreef hij verschillende boeken over Quarry, een ex-marinier die aan de slag gaat als huurmoordenaar. Deze boeken zijn nu door Cinemax, het bedrijf achter het sterke The Knick, verwerkt tot de serie Quarry.

Het is 1972 en Mac Conway (Logan Marshall-Green) is net terug van een tweede uitzending naar Vietnam. Terug bij zijn vrouw Joni (Jodi Balfour) in Memphis blijkt waardering ver te zoeken; de ex-marinier krijgt geen heldenstatus toebedeeld. Mede hierdoor is het voor hem lastig om nieuw werk te vinden en zijn leven weer op te pakken. Maar dan komt Mac in contact met een duister figuur. Deze noemt zichzelf The Broker (Peter Mullan) en biedt een goedbetaalde baan als huurmoordenaar aan. Mac is aanvankelijk terughoudend, maar het geweld blijft hem achtervolgen. Hij besluit uiteindelijk om met The Broker in zee te gaan en krijgt hierbij de bijnaam Quarry.

Quarry seizoen 1

Quarry maakt gelukkig geen gebruik van een vaste formule per aflevering. Mac krijgt niet telkens een nieuwe opdracht die hij na vijftig minuten netjes heeft volbracht. De verhaallijn maakt een aantal onverwachte wendingen en richt zich hierbij vooral op de gevolgen voor de relatie van Mac en Joni. Helaas vormen deze personages geen onbetwiste steunpilaren. Logan Marshall-Green (Prometheus) heeft wat moeite om de kijker met zich mee te krijgen. Hij speelt het personage wat gesloten en we komen hierdoor niet veel over hem te weten. Dit zou minder storen als Jodi Balfours (Bomb Girls) personage Joni wat sterker was, zij heeft vrij weinig te doen en is vooral slachtoffer van Quarry’s acties.

Technisch is de serie meer dan degelijk. De sfeer wordt mooi neergezet en hiermee wordt een goed beeld van de tijdsperiode gegeven. Maar omdat de personages zich niet zo makkelijk laten identificeren komt het geheel wat traag op gang. De eerste afleveringen zijn vooral aftasten en de gebeurtenissen weten niet echt te boeien. Ook het zakelijke camerawerk, zonder echt innovatie of durf, helpt hier niet bij. Pas laat in het seizoen, wanneer we meer over Quarry’s ervaringen in Vietnam te weten komen, weet de serie zijn potentie waar te maken. Laten we hopen dat het tweede seizoen dit voort weet te zetten.