Super Bomberman R (Switch)

Super Bomberman R is een game die uitblinkt in de multiplayer wat lokaal tot 8 spelers ondersteunt. Voor singleplayer biedt deze game te weinig om interessant te blijven.

Super Bomberman R is een launchgame voor de Nintendo Switch waarin je als Bomberman het universum moet redden van een kwaadaardige keizer.

Met Super Bomberman R kun je een aantal modi spelen. Alle modi hebben hetzelfde principe waar Bomberman om bekendstaat: je loopt in een level rond, legt bommen neer en krijgt powerups terwijl je anderen probeert om te leggen. Deze powerups zijn erg nuttig want deze zorgen ervoor dat je bommen sterker worden, je meer bommen neer kunt leggen of bommen kunt weggooien.

Er is bijvoorbeeld de Battle Mode waarin je Bomberman speelt zoals je gewend bent. Met Multiplayer Battle kun je lokaal tot 8 spelers tegen elkaar spelen, tot 4 spelers is getest en dit werkt erg soepel. Het is een erg leuke partygame om met vrienden te doen. Het kan voorkomen dat het beeld van de Switch echter te klein aanvoelt als er meer dan 4 mensen willen spelen. Ook kun je Local Battle doen om tegen andere spelers te strijden die een andere Switch hebben. Zo kun je alsnog tot 8 spelers spelen, maar is het beeld duidelijker. Hiervoor heeft elke Switch wel het spel nodig, wat deze functionaliteit in de weg zit om goed gebruikt te worden.

Verder is het ook mogelijk om online te spelen. Online kun je spelen voor BP (Battle Points) voor een klassement, maar een casual modus is ook aanwezig. Tijdens het online spelen is er zelden lag voorgekomen en de potjes verlopen soepel. Je kunt alleen op geen enkele manier communiceren, wat soms jammer is; voorgeprogrammeerde uitdrukkingen hadden hier een extra charme aan kunnen geven. Je kunt zelf bepalen op welke voorwaarden het spel tegenstanders zoekt, zodat je eigenlijk altijd wel iemand kunt vinden om tegen te strijden.

Naast deze ‘standaard’ modus van Super Bomberman R is er ook een Story Mode. Hierin speel je als Bomberman en moet je proberen een kwaadaardige keizer te verslaan in een serie levels. Per wereld moet je een aantal levels doorgaan waarin je vijanden moet opblazen, schakelaars moet omzetten of een baas verslaan. Zodoende krijg je munten die je kunt gebruiken in de in-game shop. Hiermee speel je van alles vrij zoals voorwerpen die je kunt dragen op je hoofd, nieuwe personages of speciale levels voor in Battle Mode. Helaas is het sfeertje in de Story Mode erg kinderachtig en zul je met enige regelmaat overdreven personages tegenkomen. Zij leggen uit wat er precies mis is in hun wereld, terwijl je dit eigenlijk van mijlen ver aan zag komen. Gelukkig kun je deze modus wel met z’n tweeën doen, waardoor het ook een interessante modus blijft.

Super Bomberman R

Super Bomberman R is een leuke game om met vrienden te doen, wat past bij het idee van de Switch. De Story Mode voegt weinig bijzonders toe en de Battle Mode is de ster van het spel. Het spel beloont het spelen van de Story Mode wel, wat reden geeft om het daadwerkelijk te doen. Echter is Super Bomberman R is geen spel wat je alleen zult spelen voor langer dan een uur. Samen met vrienden zul je merken dat dit spel wel lang gespeeld kan worden.