Fast RMX

De razendsnelle racegame Fast RMX biedt veel vermaak voor een zacht prijsje. De lage instapdrempel, gevariëerde banen en sterke multiplayermogelijkheden maken dit het ideale zoethoudertje totdat Nintendo's grote arcaderacer zal verschijnen.

Nu je een Switch hebt aangeschaft met wellicht een of twee games erbij, zal je portemonnee een stuk lichter aanvoelen. Gelukkig heeft de Nintendo eShop ook een aantal vermakelijke games voor een zachter prijsje. Zo kan Fast RMX al voor €19,99 worden aangeschaft.

De bedoeling van deze racegame is simpel: ga zo snel mogelijk. De manier om dit voor elkaar te krijgen is ook simpel: de baan is ingedeeld met bepaalde elementen, zoals vlakken of cirkels, die een tijdelijke versnelling geven. Toch gaat dit niet zomaar, de delen stralen namelijk een kleur uit die overeen moet komen met het aura van het voertuig. Door op de X-knop te drukken, kan dit worden gewijzigd. Aan de speler de uitdaging om zo nauwkeurig mogelijk te rijden en van zo veel mogelijk boosts gebruik te maken.

Fast RMX

Het is een vermakelijke opzet, vooral omdat het een continue focus vereist. Races lappen alle wetten van Newton aan de laars lappen en gaan sneller dan Max Verstappen aan de speed. De game is duidelijk geïnspireerd door bekende series als WipEout en F-Zero.

De verschillende banen bieden veel variatie op verschillende manieren. We zien vele omgevingen, van steden en jungles tot krachtmetingen in de ruimte. Ook komen er verschillende weersomstandigheden voorbij, waarbij vooral de regeneffecten indruk weten te maken. Maar ook de banen zelf zijn telkens op een heel andere manier vormgegeven. Zo moeten er soms veel sprongen worden gemaakt of zijn er bepaalde dynamische obstakels. Ook kan het gebeuren dat de ondergrond een soort cilinder-vorm heeft, waardoor ook aan de zij- of onderkant kan worden gereden.

Het voornaamste nadeel is dat de competitie-structuren niet veel diepgang hebben. De game bevat alleen wat losse kampioenschappen, maar geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een Grand Prix-seizoen te spelen. Toch zorgt de lage instapdrempel, in combinatie met de mobiliteit van de Switch en de mogelijkheid om Fast RMX in splitscreen te spelen, voor een erg leuke multiplayer-game. Het ideale zoethoudertje totdat we met Mario Kart 8 Deluxe aan de slag kunnen.