Blaster Master Zero (3DS)

Blaster Master Zero is een leuke game voor zowel liefhebbers van het genre als nieuwkomers. De verschillende levels, het arsenaal aan wapens en de groteske bazen zorgen ervoor dat de game blijft boeien. De besturing kan misschien wat strakker, maar doet niet onder aan de kwaliteit van de game. Het retrosfeertje past helemaal bij het genre en dit werkt ook erg goed.

Blaster Master Zero is een remake van het origineel op de NES en is ook uit voor de Nintendo Switch. In Blaster Master Zero speel je als Jason Frudnick en moet je met je tank SOPHIA III allerlei onderaardse diepten van de planeet ontdekken. In deze game wissel je regelmatig tussen zijaanzicht en bovenaanzicht bij levels. In de zijaanzichten speel je in de SOPHIA III en moet je omgevingen verkennen terwijl je op zoek bent naar een grote vijand. Zodra je zijn grot hebt ontdekt, stap je uit de SOPHIA III en baan je een weg naar de kern van de grot toe om de baas te verslaan. Dit doe je via bovenaanzicht en hier speel je als Jason zelf met zijn geweer.

Er bestaan al vele spellen in dit genre en die waren vooral populair in de jaren ’90, maar Inti Creates weet er toch een leuke game van te maken. Inti Creates, de ontwikkelaar, is bekend met het genre en weet een goede reboot neer te zetten. De maps zijn niet enorm groot, maar het leveldesign is wel goed. Het is duidelijk wat je moet doen en hoe je dat moet doen. Er zijn puzzels die je tegenhouden verder te komen, maar deze zijn nooit echt moeilijk. De bazen zijn tof en het speelt allemaal soepel weg. Door de bazen te verslaan krijg je nieuwe items, wapens, upgrades voor SOPHIA III en vaardigheden voor Jason.

De besturing is prima, maar er had wel meer aandacht naartoe mogen gaan. Je kunt Jason besturen met de circle-pad (analoge stick voor de Switch) of d-pad, maar de circle-pad lijkt de besturing niet altijd vlekkeloos te pakken waardoor je soms bijvoorbeeld een grot ingaat terwijl je dat niet wilt. De d-pad van de 3DS werkt wel fijn, maar de d-pad van de Switch zou hiervoor bijvoorbeeld niet soepel spelen.

Blaster Master Zero

Het spel biedt veel variatie aangezien er meerdere type levels zijn en door de upgrades speel je elk level net iets anders. De moeilijkheid varieert ook erg. Als de kracht van je wapen volledig is, dan zijn de gemiddelde bazen ineens een voetveeg. Zodra je geraakt wordt en je deze kracht kwijtraakt, zijn bazen ineens een moeilijk obstakel. Je kunt dit vermijden door dit wapen gewoon niet te gebruiken tenzij je niet verder komt. Buiten dit voelt de game qua moeilijkheid wel aan als een NES-game, maar gelukkig is het op alle fronten wel een betere versie van zichzelf. De graphics zijn retro, maar het draait ontzettend soepel. De muziek is ook erg aanstekelijk voor de actie in het spel.

Ongeacht dat het een remake is, zullen weinigen het origineel echt gespeeld hebben van begin tot eind. Al met al is Blaster Master Zero een leuke en vermakelijke game van het genre. Voor een prijs van €9,99 is het een game die elke liefhebber van dit soort games eigenlijk moet halen. De verschillende manieren van spelen, de grootste bazen en de diversiteit van de wapens maken deze game tot een genot. De game heeft de tand des tijds goed overleefd en is voor een bekende van het origineel en nieuwkomer even leuk. Blaster Master Zero voelt aan als een frisse, nieuwe game.