Cross Wars – Cross 2

B-film Cross Wars scoort op elk technisch vlak steevast onvoldoende maar is toch nog best vermakelijk.

Cross Wars – Cross 2 is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Om te kunnen zeggen wat goed is, moet je eigenlijk ook het slechte hebben gezien. Wanneer je geluk hebt, tref je hierbij een film die weet te fascineren door zijn bedroevende niveau en zo toch interessant is. In dat rijtje kunnen we Cross Wars – Cross 2 aardig plaatsen, onderstaande verhaalbeschrijving en afbeelding zeggen eigenlijk al genoeg.

In een stripboek-wereld met helden, schurken en magische amuletten moet Callan (Brian Austin Green) het opnemen tegen de kwaadaardige Muerte (Danny Trejo). Na een aanvaring besluit de groep samen te werken met een Riley (Amy Jane) en haar crew. Maar dan haalt Muerte de onsterfelijke schurk Gunnar terug uit de dood (?). Ondertussen komt ook nog rechercheur Frank Nitti (Tom Sizemore) de criminelen op het spoor.

Cross Wars - Cross 2

Op technisch gebied scoort Cross Wars steevast onvoldoende. Er wordt gebruik gemaakt van een soort raamvertelling die niks toevoegt, maar wel vaak terugkeert. Het lijkt vooral bedoelt om in te haken op de huidige superhelden-hype en om als excuus voor de overdreven effecten te dienen. Regisseur annex acteur annex producent Patrick Durham vertelt het simpele verhaal op de meest chaotische manier. Misschien heeft hij iets te veel hooi op zijn vork genomen, aangezien ook de andere rollen niet goed zijn uitgevoerd.

Ook het overige acteerwerk is behoorlijk slecht, ondanks redelijke namen als Danny Trejo (Heat, Machete), Vinnie Jones (Snatch, Lock, Stock and Two Smoking Barrels) en Tom Sizemore (Saving Private Ryan, Heat). Natuurlijk hebben al deze acteurs ook al een flinke B-filmreputatie opgebouwd. Zo zien we op de IMDB-pagina van Tom Sizemore alleen al in 2017 dertig acteercredits voorbij komen. Het ondermaatse niveau van de hoofdrolspeler gaat er haast beter door lijken.

Maar we kijken bij NWTV vooral naar beleving en op dat gebied stelt Cross Wars niet teleur. De film is zeer vermakelijk op een ironische manier. Al bereikt het nooit het niveau van cultklassieker The Room, maar dat is dan ook erg hoog (of laag) gegrepen.