Why Him?

James Franco en Bryan Cranston weten het voorspelbare scenario van Why Him? niet bijzonder grappig te maken. Gelukkig zorgen herkenbare elementen en een paar leuke momenten nog wel voor een vermakelijke film.

Why Him? is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Bryan Cranston en James Franco hebben beiden aangetoond veelzijdige acteurs te zijn. Van serieus drama als Breaking Bad en 127 Hours tot komedies als Malcolm in the Middle en The Night Before. Dat ze nu de handen ineen hebben geslagen lijkt een garantie op een sterke film, maar dit blijkt niet zo’n zekerheid.

Ned (Bryan Cranston) en zijn vrouw barb (Megan Mullally) worden door dochter Stephanie (Zoey Deutch) uitgenodigd om kennis te maken met haar nieuwe vriend, Lair (James Franco). Na te zijn aangekomen in een luxe villa, komen ze tot de ontdekking dat Lair een rijke ondernemer is die meerdere apps en games heeft ontwikkeld. Ook blijkt hij een nogal vreemde vogel te zijn: hij scheld, loopt zonder shirt rond en heeft een nogal opmerkelijke smaak voor tattoeages en kunst. Ned neemt de taak op zich om zijn dochter voor een grote fout te behoeden, maar dit zal niet zo makkelijk gaan.

De samenwerking tussen Cranston en Franco weet de potentie niet helemaal waar te maken. Dit komt vooral doordat het scenario te voorspelbaar is; het overgrote deel van de grappen zie je al mijlenver van tevoren aankomen. Zo vindt er vroeg in de film een Skype-gesprek plaats, waarbij je zit te wachten op het genante tafereel dat zich op de achtergrond zal gaan afspelen. Ook bijrollen van komieken als Cedric the Entertainer en Keegan-Michael Key krijgen de film niet naar een hoger plan getild.

Toch is Why Him? nog wel goed voor een sporadische glimlach en hierdoor slaat de verveling nooit toe. De tegenstelling tussen de hoofdpersonages heeft voor iedereen wel iets herkenbaars; niet alleen door de onderlinge verhoudingen, maar ook door globale ideeën als een generatiekloof. De momenten waarop Franco zich op zijn banaalst gedraagt en Cranston hierop reageert zijn zeker hoogtepunten. Maar helaas komen deze niet vaak genoeg voorbij. De komische situatie wordt al snel aan de kant geschoven voor een slap moreel praatje over familiebanden en acceptatie. Why Him? is vermakelijk, maar er had zeker meer ingezeten.