Sherlock seizoen 4

Sherlock weet ook in seizoen 4 het sterke niveau te behouden. Vooral stilistisch wordt de serie steeds verder geperfectioneerd, maar verhaaltechnisch zijn er een paar kleine mankementen.

Sherlock seizoen 4 is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Na een kort uitstapje met The Abominable Bride is Sherlock nu echt terug. De serie begon in 2010 en tussen elk seizoen zit maar liefst twee jaar. Fans moeten dus geduldig zijn, maar krijgen daar wel een sterke serie met twee acteurs die inmiddels ook veel werk vinden in grote Hollywoodproducties voor terug.

Na vele mysteries te hebben ontrafeld, leken Sherlock Holmes (Benedict Cumberbatch) en John Watson (Martin Freeman) te hebben afgerekend met hun grote vijand Moriarty (Andrew Scott). Toch kan het tweetal zeker niet achterover leunen. Niet alleen hebben ze zo hun persoonlijke problemen, ze krijgen het ook aan de stok met Culverton Smith (Toby Jones) en oude bekenden.

Sherlock is een serie met een aantal constante kwaliteiten. Allereerst zijn er de hoofdrolspelers Benedict Cumberbatch en Martin Freeman. Ze weten de rollen van Sherlock Holmes en John Watson uitstekend te spelen en hebben ook nog eens een geweldige chemie, het is dan ook niet vreemd dat ze beiden deel uitmaken van zowel de Hobbit-films als het filmuniversum van Marvel. Ook vertaalt Sherlock de klassieke verhalen op sublieme wijze naar de moderne tijd. Vooral het gebruik van hedendaagse technologie is goed: de manier waarop tekstberichten en internetpagina’s in beeld worden gebracht is de kers op de taart van de reeds scherpe montage.

De stijl is elk seizoen verder bijgeschaafd en Sherlock seizoen 4 stelt op dit gebied dan ook zeker niet teleur. Toby Jones (Morgan, Captain America: The Winter Soldier) heeft een mooie gastrol en voegt veel aan de tweede aflevering, die sowieso erg goed geschreven is, toe. De hallucinaties van Sherlock zijn een interessante demonstratie van de creativiteit van de makers en doen denken aan de originele Trainspotting. Verhaaltechnisch is het wel iets minder goed gesteld. Holmes en Watson krijgen beiden te maken met psychische problemen die niet zo interessant zijn. De koek lijkt wat dat betreft wel op, dus misschien is het beter als seizoen 5 het laatste grote slotstuk gaat zijn.