Ghost in the Shell

Scarlett Johansson is uitstekend in meerdere opzichten en visueel is Ghost in the Shell ook top. Inhoudelijk schiet de mangaverfilming wel te kort, waardoor het enigszins gaat vervelen.

Ghost in the Shell is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Eind jaren ’80 kwam in Japan het eerste deel van de manga Ghost in the Shell uit. Het groeide uit tot een internationaal succes, waarna er in 1995 een anime-film en in 2002 een serie van verschenen. Nu is het de beurt aan Hollywood om het verhaal te gaan vertellen.

Na een terroristische aanslag is er van Major (Scarlett Johansson) alleen nog een brein over. Dr. Ouelet (Juliette Binoche) maakt van haar een cyborg, de eerste van haar soort. In dienst van Aramaki (Takeshi Kitano) geeft ze leiding aan Public Security Section 9. Dit team bestaat onder andere uit Batou (Pilou Asbæk) en Ladriya (Danusia Samal). Ze krijgen het aan de stok met de mysterieuze Kuze (Michael Pitt), die met zijn hack-capaciteiten een grote bedreiging vormt.

Ghost in the Shell, Scarlett Johansson Foto: Paramount Pictures

Scarlett Johansson (Captain America: Civil War) weet de dubbelzijdigheid van Major goed weer te geven. Soms is ze een kil, efficiënt wapen en op andere momenten juist erg menselijk. We wisten al dat Johansson naast een goede actrice ook een uitstekende actieheld(in) kan zijn. Ghost in the Shell doet haar gelukkig meer recht aan dan Lucy. Regisseur Rupert Sanders (Snow White and the Huntsman) weet wel de nodige visuele flair toe te voegen. Het productie-ontwerp is uitstekend en zet, samen met de cinematografie, een sterke sfeer neer. Ondanks het wat overdreven gebruik van slowmotion, is ook de actie goed in beeld gebracht.

Het is vooral de inhoud die het geheel naar beneden haalt. De Hollywood-molen heeft het bronmateriaal vermaald tot een wat standaard actiefilm. De basis is zeker aanwezig, maar verdieping wordt gereduceerd tot wat losse flodders. Actiescènes volgen elkaar in rap tempo op en hierbij worden de personages grotendeels vergeten. Er wordt wel een zeker mysterie gecreëerd, maar dit element is erg voorspelbaar. De film voelt hierdoor eentonig en gaat halverwege behoorlijk vervelen. Het weet dit uiteindelijk nog maar net te boven te komen, maar echt memorabel wordt het nooit.