The Franz Kafka Videogame
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Eigenlijk is The Franz Kafka Videogame veel te kort met een minimaal aantal gameplay-elementen. Na een uurtje ben je er klaar mee en heb je ongeveer 40 minuten redelijk makkelijke puzzels op zitten lossen. Voor de fans van desbetreffende schrijver zal het wel een feest van herkenning zijn en voor de zachte prijs kunnen wij het spel zelfs aanraden aan fans van Franz Kafka, aan andere gamers helaas niet.

Franz Kafka is een Duitse schrijver en wordt gezien als een van de belangrijkste invloeden voor de huidige moderne westerse literatuur. Zijn schrijfstijl wordt zo origineel bevonden dat het een eigen naam heeft gekregen, namelijk kafkaësk. Een absurde nachtemerrie-achtige stijl waarin bureaucratie en de onpersoonlijke maatschappij een steeds grotere rol krijgen op het leven van een individu. Dit gekoppeld met bizzare personages en vaak rare dialogen, maakt Franz Kafka zo’n originele auteur. Dit stijltje heeft indie-developer mif2000 zo geïnspireerd, dat hij het in een spel wilde verwerken, namelijk The Franz Kafka Videogame.

review: the franz kafka videogame

Het spel begint in je kantoor waar je iemand gaat helpen van haar nachtmerries af te komen. Om dit te doen kom je bij het enige gameplay-element; puzzels oplossen. Het zijn geen moeilijke puzzels, maar om ze op te lossen zul je wel even door moeten denken. Mocht je er totaal niet uitkomen, dan krijg je na bepaalde tijd beschikking over een paar tips. Na de nachtmerrie “opgelost” te hebben, begint het verhaal. Je krijgt een brief van een hond dat je moet gaan werken in in het buitenland. Aangezien je niet rijk bent en het goed verdient, ga je er in mee. De reis naar het land waar je heen moet blijkt niet zo makkelijk en eenmaal daar aangekomen zal er nog meer vreemds gebeuren.

De gameplay bestaat volledig uit puzzels oplossen. Deze hebben ieder een ander sfeertje, maar komen vaak op hetzelfde neer: kijk goed naar de puzzel, klik een paar dingen aan of verschuif een paar objecten en dan ben je klaar. Een positief puntje van deze puzzels is het systeem dat de tips pas na een tijdje beschikbaar zijn. Hierdoor wordt je verplicht om eerst zelf na te denken. Een ander positief punt is dat, ondanks dat het ontwikkelingsteam uit één man bestaat, het er leuk en absurd uitziet. Het verhaal is ook absurd, maar dan in minder positieve zin: het mikt erop je een soort mindfuck te geven aan het einde, maar eigenlijk waren wij gewoon teleurgesteld dat het al voorbij was terwijl er amper een verhaal was verteld.

review: the franz kafka videogame

Het spel is door ons in een uurtje uitgespeeld en dit terwijl we rustig de tijd namen om alles te bekijken. Dit bevat ongeveer 20 minuten verhaal en 40 minuten puzzels oplossen. De herspeelwaarde is ook minimaal aangezien er niets nieuws zal zijn. Dit is wat ons betreft veel te kort en voelt meer als een demo voor een groter spel dan een volledige game. Nemen we hierbij de matige variatie in het enige gameplay-element, puzzels, dan komen we op een niet al te positief oordeel. Fans van Franz Kafka worden wel goed bediend: het spel bevat voldoende kafkaanse trekjes en het verhaal, ondanks dat het heel karig is, sluit daar bij aan.