Doorgaan naar artikel
Aaero
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Profiel

Conclusie

Aaero is een prima game geworden. De uitdagende gameplay met bijbehorende soundtrack maakt het tot een erg leuke game voor je collectie. Om de game echt te kunnen waarderen is wel een dosis doorzettingsvermogen nodig. Samen met de wat eentonige levels, maakt dit dat Aaero lang niet voor iedereen de juiste keus is.

Mad Fellows is een kleine onafhankelijke studio bestaande uit twee ontwikkelaars. Beide hebben hun sporen in het verleden verdiend met het meewerken aan Guitar Hero en DJ Hero. Deze ervaring zetten ze nu, onder hun eigen vlag, in voor hun ritme/muziek-game Aaero. 

Aaero is een zogenaamde two-stick-shooter. De linker thumbstick wordt gebruikt om je ruimteschip te positioneren en de rechter thumbstick wordt ingezet om op vijanden te richten. Daarnaast wordt de rechter trigger gebruikt om je raketten af te vuren. De game is dan ook erg simpel van opzet, maar dat betekent niet dat het niet heel erg uitdagend is!

De gameplay van Aaero bestaat eigenlijk uit twee elementen. Het eerste is het volgen van de witte lijnen tijdens het vliegen. Deze lijnen lopen gelijk met de wobble-bass van de dubstep-soundtrack. Door de lijnen te volgen zorg je ervoor dat de multiplier oploopt en je dus sneller punten verdient. Hieruit blijkt de geschiedenis die beide heren hebben met de Hero-franchise.

Het tweede deel bestaat uit het neerschieten van vijanden. Door deze te locken en op het juiste moment neer te schieten, verdien je punten. De diepgang komt in dit geval uit het timen van je schoten. Schiet je op het ritme van de muziek, dan bereiken de raketten in no-time de vijandige schepen. Time je helemaal mis, dan kost dit kostbare milliseconden. Je kunt namelijk pas weer vuren nadat de raketten zijn ingeslagen. Dit zorgt zeker, wanneer het wat drukker wordt op je scherm, voor een hoop hectiek en regelmatig flinke frustratie.

Aaero review

Zelfs op de normale moeilijkheidsgraad is het soms lastig om te volgen wat er allemaal op het scherm gebeurt. Regelmatig zul je een leven verliezen, omdat je net een vijandig projectiel over het hoofd hebt gezien. Veel oefenen baart in dit geval wel kunst, maar zeker voor een beginnende speler kan het erg frustrerend worden. Soms zelfs zo frustrerend om de game maar aan de kant te gooien en wat anders te gaan doen. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn geweest van de makers.

Grafisch ziet de game er eenvoudig, maar toch stijlvol, uit. Het doet bij vlagen een beetje denken aan de oude Starfox-games, alleen dan wel opgepoetst naar de huidige maatstaven. De levels doen futuristisch aan, maar lijken wel erg op elkaar. Elk level is een aaneenschakeling van tunnels en open gebieden. In de tunnels vindt de ‘volg de witte lijn’ gameplay plaats. Het schietgedeelte speelt zich in de open gebieden af. Dit maakt dat elk level een beetje hetzelfde aanvoelt.

Aaero review

Wat de levels onderscheidt is de soundtrack. Veel bekende producers uit de dubstepwereld zijn bereid gevonden om hun medewerking te verlenen aan het spel. Noisia, Flux Pavilion, Katy B en SUB-human zijn maar een paar namen uit de line-up van artiesten die het spel rijk is. De soundtrack bij de game klinkt dan ook erg tof. Het is vooral leuk hoe de makers de befaamde dubstep-wobble-bass in de gameplay hebben verwerkt. De lastig te volgen baslijnen zorgen ervoor dat je de nummers echt moet leren kennen om een goede score te halen. Maar hierdoor zit er wel meer dan voldoende replaywaarde in de game zit.

Aaero is inmiddels beschikbaar op de PlayStation 4, Xbox One en Steam.