Old Time Hockey

Old Time Hockey lijkt een grappig spel en weet de sfeer van vroeger goed neer te zetten maar als spel biedt het niet veel.

Old Time Hockey is een ijshockey-spel met de sfeer van het ijshockey van vroeger. Vroeger was vechten tijdens een wedstrijd de normaalste zaak van de wereld en waren de regels nog soepel. Daarnaast hadden veel mannen een snor en en was de kleding flitsend. De vraag is echter of het spel net zo goed is als de intentie van de makers.

Old Time Hockey is in de kern een sportspel. Je speelt ijshockey en moet daarbij in korte potjes zoveel mogelijk punten scoren bij de tegenstander. Het sfeertje van de jaren 70 is goed aanwezig en dit is te merken aan de tekenstijl, de houding van de personages en de afwezigheid van een strenge scheidsrechter. Tijdens een potje kun je bijvoorbeeld makkelijk een speler van de tegenpartij in elkaar rammen. Hier krijg zelfs je geen straf voor als de andere speler het gevecht uitlokte. Old Time Hockey neemt zichzelf hierdoor niet echt serieus en leunt vooral heel erg op nostalgie.

Het spel is helaas erg lastig om te spelen. Er zijn vele manieren om de game te besturen en elke manier biedt weer andere mogelijkheden. Bij de simpelste manier heb je maar twee knoppen nodig en bij de moeilijkste zul je alle knoppen van de controller moeten gebruiken. Er is zelfs een ‘biermodus’ zodat je slechts een enkele hand gebruikt, zodat je met de ander bier kan drinken. Die diversiteit neemt niet weg dat de besturing erg hapert. Met een knop wissel je van speler maar je bepaalt zelf niet welke speler je vervolgens bestuurt. Het spel besluit voor jou welke speler het beste is om te besturen, maar dit kan soms een speler zijn die totaal niet in beweging is gekomen waardoor het zelden de goede speler is. De goalie fungeert als niks anders dan een stilstaand obstakel voor de goal en deze kun je niet eens besturen.

Old Time Hockey

Daarnaast biedt het spel verder ook geen variatie. Er is een story mode waarbij je een specifiek team volgt, terwijl zij andere teams verslaan. Elke keer speel je weer hetzelfde riedeltje en het wordt steeds ietsjes moeilijker. Wel heeft elke match zijn eigen checklist met overige taken, zoals een specifiek persoon neerslaan of twee keer een puck afpakken. Dat is de enige reden voor het opnieuw spelen van een level. Ook is er ook een modus waarin je gewoon potjes kan spelen. Verder lijken alle potjes op elkaar en helaas geldt hetzelfde voor de animaties van de spelers. Het vechten is houterig en onnodig, omdat hiervoor het spel compleet wordt stilgelegd. Dit kan op ieder willekeurig moment gebeuren in een potje en dat zorgt voor een sleur, want het kost veel tijd. Tijdens het vechten kun je weinig moves doen behalve slaan en verdedigen en is daardoor oppervlakkig.

Old Time Hockey is vooral voor spelers die zich deze gouden tijd van het ijshockey kunnen herinneren, maar biedt verder niets anders dan korte potjes simpel ijshockey met een frustrerende besturing. De negen patches binnen de week na release hebben hier helaas niet veel aan veranderd op het oplossen van wat kleine bugs na. De charme is het enige wat deze game interessant zou kunnen maken, maar dit komt zelden goed uit de verf.